ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی

ایستگاه وستوك



این ایستگاه علمی كه در منطقه‌ی سرد قطب جنوب واقع شده یكی از پایگاه‌های علمی روسیه در خارج از خاك آن كشور است كه از سال 1957 برای انجام تحقیقات گوناگون بنا نهاده شده است. این منطقه را می‌توان یكی از سردترین نقاط زمین دانست كه دارای ركورد كمترین دمای ممكن منفی 89.2 درجه سلسیوس (منفی 128.6 درجه فارنهایت) است. محققانی كه در این ایستگاه كار می‌كنند، یخ‌ها را كاویده و لوله‌های ویژه‌ای از آنها را برای انجام تحقیقات خود تهیه می‌كنند. این لوله‌های یخی حاوی داده‌های ارزنده‌ای از آب و هوای زمین در طول سالیان متمادی است. اگر به این مكان سفری كنید درمی‌یابید كه سردترین زمستان‌های عمر شما در مقایسه با این منطقه روز بهاری عاشقانه‌ای بیش نیست! ایستگاه وستوك در فصل تابستان پذیرای 25 دانشمندان و مهندس است در حالی كه در فصل زمستان تنها 13 محقق دل و جگر ماندن در این مكان را دارند!


كوه كیلائوآ، جزیره هاوایی



زمانی كه صحبت از جزایر هاوایی می‌شود، بسیاری از ما یاد خوشگذرانی در ساحل و عشق و حال می‌افتیم، در حالی كه این جزیره دارای بزرگ‌ترین كوه‌های آتشفشانی فعال جهان است كه یكی از آنها كوه كیلائوآ است. در بالای این كوه می‌توانید به گدازه‌های روان و بسیار داغی بربخورید كه گرمایی در حدود 1200 درجه سانتیگراد (2192 درجه فارنهایت) دارند و جهنمی واقعی را در بهشت بی‌نظیری چون هاوایی ساخته‌اند. هاوایی،مكانی است كه یكی از مهمترین نقاط برای آتشفشان‌شناسان و محققان سراسر جهان است. این دانشمندان به ناچار باید رودروی گدازه‌های سوزان شده و از نزدیك بر روی آنها تحقیقات علمی خود را صورت دهند. آنها همچنین به كندوكاو پیرامون آتشفشان، مواد موجود در گدازه‌ها می‌پردازند تا نهایتاً درك بهتری از سازوكار این موجودات زنده و كشنده‌ی درون زمین (!) به دست آورند. از مهمترین نتایج حاصل از این تحقیقات می‌توان به پیش‌بینی بهتر از آینده‌ی زمین و حال و روز مردمان آن اشاره كرد. اگر به این موضوعات علاقه‌مند شده‌اید، حتماً سری به ویدئوی ضمیمه بزنید.



گودال ماریانا



در اقیانوس آرام و در نزدیكی جزایر ماریانا، گودالی در كف اقیانوس قرار دارد كه 2550 كیلومتر (1585 مایل) طول دارد، اما این درازای بی‌انتها، تنها خصوصیت بارز این گودال زیرآبی نیست. گودال ماریانا را می‌توان عمیق‌ترین نقطه بر روی كره زمین دانست كه در بیشترین حد دارای عمقی بالغ بر 11 كیلومتر (6.8 مایل) از سطح آب است. این عمق زیاد، گودال ماریانا را به یكی از نقاط بسیار مهم برای اقیانوس‌شناسان، محققان دریایی و حتی غواص‌های بی‌باكی چون جیمز كامرون بدل كرده است. جیمز این گودال را بسیار دوست دارد، به طوری كه وی در سال 2012 میلادی موفق شد ركورد عمیق‌ترین شیرجه زیرآبی را در این مكان جابجا كند. از این گذشته گودال ماریانا را می‌توان بستر بسیار مناسبی برای آزمایش شناورهای زیرآبی دست ساخت بشر دانست. جالب است بدانید میزان فشار در پایین‌ترین نقطه‌ی این گودال در حدود هزار برابر سطح آب‌های آزاد است. برای كاوش‌ هرچه بیشتر و بهتر این گودال، دانشمندان نیاز به زیردریایی‌های مستحكم‌تری دارند.


فضای لایتناهی



از عمیق‌ترین و پرفشارترین نقطه زمین به جایی سفر می‌كنیم كه مطلقاً هیچ فشاری در كار نیست! فضا، یكی از خطرناك‌ترین نقاط برای كار كردن و كاوش‌های تحقیقاتی است، چرا كه نه تنها خبری از اكسیژن و فشار هوا نیست، بلكه سفر به آن و ماندن در چنین محیطی نیز مخاطرات برگشت ناپذیر خاص خود را دارد. چه بسیار دانشمندانی كه در سفرهای فضایی طعمه‌ی یك اشتباه كوچك محاسباتی یا فنی شدند و هرگز حتی خاكسترشان به زمین بازنگشت. با این وجود دانشمندان بسیاری با این سبك كار و زندگی آشنا شده‌، آن را دوست دارند و در پایگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مشغول آزمایش بر روی جنبه‌های گوناگون حیات زمینی و فرازمینی هستند. آنها با پذیرش تمامی این مخاطرات در حال بررسی تاثیر عدم وجود جاذبه بر گیاهان، جانوران، خودشان و دیگر اشیاء هستند.


آزمایشگاه بیوایمنی سطح 4



سطح چهارم از آزمایشگاه‌های بیوایمنی (biosafety) در حال بررسی و تحقیق پیرامون خطرناك‌ترین زیست‌توده‌ها و بیماری‌های كشنده تاریخ است. بر خلاف سایر آزمایشگاه‌ها، اغلب بیماری‌هایی كه در این مكان مورد آزمایش قرار می‌گیرند، هیچ دارو و درمانی ندارند! به همین خاطر است كه دانشمندان لباس‌های ویژه‌ای را به تن كرده و از منابع مجزای هوا تنفس می‌كنند تا شاید حداقل استانداردهای محافظتی را در برابر خطرناك‌ترین باكتری‌های دنیا داشته باشند. با این وجود هیچ تضمینی برای سلامتی وجود ندارد و تنها یك سر سوزن تماس به قیمت جان فرد تمام خواهد شد! برای نمونه در سال 2004 میلادی یكی از محققان روسی‌تبار این مركز پس از آنكه به طور تصادفی با سوزنی آغشته به ویروس ابولا (Ebola) تماس پیدا كرد، جان عزیز خود را از دست داد.

حال، در پایان این مطلب به نظر می‌رسد كه معنی درونی یا به قول زبان‌شناس‌ها (Connotation) كلمه‌ی دانشمند در ذهن شما تغییر كرده است، كلمه‌ای كه باید از این پس با احترام بیشتری به آن فكر كنید و به یاد افرادی بیفتید كه سخاوتمندانه از جان شیرین خود می‌گذرند تا علم حتی یك گام هم كه شده به جلو پیش رود!





مـــوضـوع : مطالب جالب و خواندنی
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1391/11/18
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی