ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی
زمانی كه بیشترین قدرت باروری را دارید

حاملگی مستلزم یكسری اتفاقات پیچیده است. هر ماه، هورمون ها از غده هیپوفیز شما تخمدان هایتان را تحریك می كنند كه تخمك گذاری كنند. وقتی تخمك ها آزاد شدند، به سمت یكی از لوله های فالوپ حركت می كنند. اگر بخواهید باردار شوید، این زمان بهترین زمان ممكن است. اما از كجا باید بدانید كه كی تخمك گذاری می كنید؟

حواستان به تقویم باشد

از یك تقویم استفاده كرده و هر ماه روزی كه عادت ماهیانه تان شروع می شود را علامت بزنید. همچنین تعداد روزهایی كه عادت ماهیانه تان طول می كشد را هم بشمارید. اگر چرخه عادت ماهیانه تان ۲۸ روزه باشد، تخمك گذاری احتمالا ۱۴ روز بعد از روز شروع آخرین عادت ماهیانه تان شروع می شود.
اگر چرخه هایتان به نسبت بلند هستند، ۱۸ را منهای تعداد روزهای كوتاه ترین عادت ماهیانه تان كنید. وقتی عادت ماهیانه بعدی شروع می شود،این روزها را از قبل شمارش كنید. هفته بعد از آن احتمالاً معقول ترین حدس برای شروع تخمك گذاری شماست.
 مزایا: خیلی راحت می توانید روی كاغذ و تقویم این حساب ها را انجام دهید.
 معایب: عوامل زیادی بر زمان دقیق شروع تخمك گذاری تاثیر دارند، مثل بیماری، استرس و ورزش. شمردن روزها معمولاً چندان دقیق نیست مخصوصاً برای خانم هایی كه چرخه های عادت ماهیانه شان نامنظم است.

تغییرات ترشحات واژن را بررسی كنید

درست قبل از تخمك گذاری، ترشحات شفاف و لغزنده واژن بیشتر می شود. این ترشحات تقریباً شبیه به سفیده تخم مرغ خام هستند. بعد از تخمك گذاری، وقتی احتمال باردار شدن پایین می آید، این ترشحات چسبنده و تیره تر می شوند و در آخر از بین می روند.
  مزایا: تغییر در ترشحات واژن معمولاً نشانه بسیار درستی از قابلیت باروری است. با یك مشاهده ساده–به خصوص در داخل واژن—قابل انجام است.
  معایب: قضاوت درمورد بافت و ظاهر ترشحات واژن خیلی شخصی و یكطرفه است.

دمای پایین تنه تان را چك كنید

منظور دمای بدن شما در حالت استراحت كامل است. تخمك گذاری تا حدودی دمای بدن را بالا می برد—تقریباً كمتر از یك درجه. بهترین زمان باروری شما دو تا سه روز قبل از بالا رفتن دمای بدنتان است. وقتی افزایش دما دو تا سه روز ثابت می ماند، می توانید فرض كنید كه تخمك گذاری اتفاق افتاده است.
می توانید از دماسنج های دهانی برای چك كردن دمای پایین تنه تان استفاده كنید. هر روز صبح قبل از اینكه از جا بلند شوید، دمای بدنتان را اندازه گیری كنید. می توانید دما را جایی یادداشت كنید و تغییرات را چك كنید.
  مزایا: روش بسیار ساده ای است. تنها هزینه ای كه برایتان دارد خریدن یك دماسنج است.
  معایب: تغییر دما ممكن است خیلی دیر ایجاد شود یعنی بعد از اینكه تخمك گذاری انجام شده است. شاید گرفتن دمای بدن هر روز كار چندان آسانی نباشد مخصوصاً اگر ساعات خوابتان تنظیم نیست.

از كیت های مخصوص تست تخمك گذاری استفاده كنید

كیت های مخصوص كه در داروخانه ها هم موجود است ادرار شما را برای بررسی هورمون هایی كه قبل از تخمك گذاری تولید می شود تست می كند. برای گرفتن دقیق ترین نتیجه حتماً از دستورالعمل روی برچسب آن استفاده كنید.
 مزایا: این كیت ها نزدیك ترین زمان تخمك گذاری را تشخیص می دهند یا قبل از اینكه تخمك گذاری اتفاق بیفتد هشدار می دهند. آن را می توانید بدون نسخه از داروخانه ها تهیه كنید.
  معایب: هزینه تهیه این كیت ها برای خیلی از خانم ها ممكن است گران باشد.

با حداكثر رساندن قدرت باروری

وقتی قصد باردار شدن دارید، بایدها و نبایدهای زیر را در نظر داشته باشید.

بـــــایـــدها:
- مداوماً سكس داشته باشید. اگر مداوماً دو تا سه بار در هفته سكس داشته باشید احتمال اینكه یكی از دفعات با دوره باروری همزمان شود بالا می رود. برای زوج های سالمی كه می خواهند بچه دار شوند چیزی به اسم سكس زیاد از حد وجود ندارد. برای بچه دار شدن باید مداوم سكس داشته باشید.
- نزدیك به زمان تخمك گذاری، روزی یكبار سكس داشته باشید. اینكار احتمال بارداری را بالاتر می برد. بااینكه غلظت اسپرم همسرتان هر بار كه سكس داشته باشید كمی پایین می آید اما در مردهای سالم این كاهش چندان مهم نیست.
- انتخاب های سالمی در زندگی داشته باشید. وزنتان را در حد سلامت نگه دارید و فعالیت های جسمی را جزء برنامه روزانه تان قرار دهید. رژیم غذایی سالمی را دنبال كنید، مصرف كافئین را محدود كنید و استرستان را هم كنترل كنید. عادات خوب در زندگی هم برای خودتان و هم برای فرزندتان حین بارداری مفید است.
- قبل از بارداری برنامه ریزی داشته باشید. پزشكتان می تواند سلامت عمومی بدنتان را بررسی كرده و تغییرات لازمی كه باید در زندگیتان ایجاد كنید تا احتمال باروریتان بالا رود را مشخص كند. این برنامه ریزی مخصوصاً در مواقعی كه شما یا همسرتان یك مشكل سلامتی داشته باشید بسیار خوب است.
- ویتامین مصرف كنید. اسید فولیك (ویتامین B9) نقش بسیار مهمی در رشد جنین بر عهده دارد. مصرف مكمل های ویتامین یا اسید فولیك چند ماه قبل از بارداری احتمال ایجاد مشكلات جسمی برای نوزاد را كاهش می دهد.
نبایدها:
- سیگار. تنباكو ترشحات رحم را تغییر می دهد كه باعث می شود اسپرم به تخمك ها نرسد. همچنین می تواند خطر سقط جنین را بالا ببرد و باعث شود اكسیژن و موادمغذی به جنین نرسد. پس برای سلامت خود و فرزندتان بهتر است كه سیگار را كنار بگذارید.
- مشروبات الكلی. مصرف مشروبات الكلی در دوران بارداری قدغن است.
- مصرف دارو بدون تجویز دكتر. برخی داروها حتی آنهایی كه بدون نسخه هم قابل تهیه هستند، بارداری را دشوار می كنند. برخی دیگر در زمان بارداری برایتان مضر هستند.


چه زمان به پزشك مراجعه كنید

با سكس مداوم و بدون جلوگیری، اكثر زوج ها در طول یكسال باردار می شوند. اما بعضی از زوج ها به كمك بیشتری نیاز دارند.
اگر در ابتدای دهه سی سالگی خود هستید و شما و همسرتان از سلامتی كامل برخوردارید، یكسال قبل ازاینكه با پزشك مشورت كنید، خودتان امتحان كنید. اما اگر ۳۵ سال به بالا هستید یا یكی از شما مشكل باروری خاصی داشته باشد بهتر است با پزشك مشورت كنید.
ناباروری در خانمها و آقایون به یك میزان اتفاق می افتد و درمان های زیادی هم برای آن وجود دارد. متخصص زنان  با شناسایی علت مشكل به شما كمك خواهد كرد.



مـــوضـوع : مسائل جنسی و زناشویی
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1392/1/18
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی