ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی

این ریزتراشه‌ها كه شبیه بدن انسان عمل می‌كنند، هم اكنون در مرحله توسعه و ساخت است. محصول نهایی شبیه بدن انسان نخواهد بود اما می تواند عملكرد اعضاء اصلی بدن انسان را شبیه سازی نماید.

مخترعین این محصول، امیدوارند كه این ریزتراشه تبدیل به بستر اصلی تست و آزمایش داروهای جدید شده و جایگزینی برای آزمایش‌های روی بدن حیوانات گردد.

محققین مؤسسه بیولوژیكی وایس دانشگاه هاروارد با الهام از علوم مهندسی به تازگی عملكردهای چندین عضو بدن انسان نظیر ریه‌ها و روده را بر روی این تراشه پیاده سازی نموده اند.

این مؤسسه اعلام نموده اخیراً پروژه ای را جهت تولید و اتصال 10 عدد از این ریزتراشه ها به هم آغاز نموده كه از این طریق  بتوانند ریز تراشه ها را در یك سیستم پیچیده‌تر بررسی كند. علاوه بر این، دانشمندان مؤسسه در حال ساخت كنترلری برای بررسی فاكتورهای بیوشیمی درون تراشه از طریق ارسال و دریافت مایعات به درون آن هستند.

بر اساس اعلام مؤسسه وایس، همانگونه كه ریزتراشه های كامپیوتری دارای مسیرها و مدارهای الكتریكی هستند، این میكروچیپ هم دارای مدارهایی از كانال‌های توخالی ست كه قادر به حمل مایعات گوناگون هستند.

 كانال‌های مذكور به كمك سلولهای انسان و به تقلید از اعضاء بدن در ابعادی كوچكتر بوجود آمده‌اند. برای مثال كانال‌های روده بازسازی شده روی تراشه، به كمك‌سلول ها و هسته‌های باكتری‌های مفیدی كه به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می كنند بوجود آمده‌اند. كانال‌های شبیه سازی شده علاوه بر این، به تقلید از حركات عضلات روده جهت انتقال مواد غذایی در روده، منقبض و منبسط می‌شوند.


این میكروچیپ ها از پلاستیكی شفاف و قابل انعطاف ساخته شده اند كه به دانشمندان جهت مشاهده و دنبال نمودن فعل و انفعالات درون ریزتراشه كمك می‌كند.

محققین امیدوارند كه با ساخت تمام بدن بر روی اینگونه ریزتراشه‌ها، بستر مناسبی را برای آزمایش داروهای جدید ایجاد نمایند.

مؤسسه ملی سلامت (NIH)، در بیانیه‌ای اعلام نموده كه این اختراع راهی ارزانتر و سریعتر برای آزمایش داروهای جدید خواهد بود.

مؤسسه وایس امیدوارست كه این سیستم در مواقعی كه داروهای جدید پس از آزمایش موفق روی حیوانات، نتیجه ناموفقی بر روی انسان‌ها دارند، بتواند جایگزین موش‌های آزمایشگاهی و سایر اعضای حیوانات گردد.

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریكا قراردادی 37 میلیون دلاری برای توسعه و تولید پروژه «بدن روی تراشه» با مؤسسه وایس امضاء نموده است و این در حالیست كه پیش از آن نیز موسسه ملی سلامت جهت توسعه و تولید اعضا روی ریزتراشه قراردادی به مبلغ 13 میلیون دلار با این مؤسسه به امضا رسانیده بود.





مـــوضـوع : تكنولوژی و علم روز
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1391/5/9
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی