ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی

مریسا مِیر پس از گذراندن حدود ۱۳ سال در سمت مدیریت محصولات مختلف در گوگل، مثل پر سودترین آنها (جستجو) و همچنین تجملی‌ترین آنها (Google Doodles)، امروز كار خود را به عنوان مدیرعامل یاهو آغاز كرد.

صرف‌نظر از سمت‌ها و عناوین متغیرش در گوگل، میر همیشه یكی از شناخته شده‌ترین چهره‌های گوگل طی سالیان متمادی بوده است. وی یكی از معدود شناخته شده‌های این كمپانی در كنار بنیان‌گذاران آن لری پیج و سرگی برین است و در همه جا دیده شده است. وی به این مشهور است كه یك طراح محصول دقیق و موشكاف است (برخی می‌گویند زیادی به دنبال كنترل كارمندان است) كه این روزها در كانون توجهات قرار گرفته است.

بنا به گزارشات، هیئت مدیره یاهو مِیر را جایگزین مدیر عامل موقت، راس لوینسون كه قبلا رئیس بخش رسانه جهانی بود، خواهد كرد. این كمپانی تصمیم گرفته تا به جای محتوا و تبلیغات، تمركز خود را روی محصولات قرار دهد. طی سالیان اخیر این اولین جهت گیری روشن و واضح یاهو است. همچنین این مساله نشان دهنده تضاد آشكار با استراتژی شركت رقیب یعنی AOL است كه توسط مرد تبلیغات سابق گوگل، تیم آرمسترانگ مدیریت می‌شود.

كلوین فاكس، طراح ارشد سابق گوگل می‌گوید:

او دقیقا همان چیزی است كه یاهو نیاز دارد

پس از انتشار خبر انتصاب مدیر به سمت مدیرعاملی در یاهو كه در آخرین ساعات روز دوشنبه صورت گرفت، قیمت سهام یاهو ۲.۳ درصد افزایش یافت كه نشان‌دهنده رای اعتماد سرمایه‌گذاران به میر بود. این كمپانی وب كه زمانی یكه تاز بود چند سالی است كه رو به محو شدن و خارج شدن از گود رقابت پیش می‌رود، و حالا یك مدیر عامل جوان و خوش بیان از یكی از پیشروترین شركت‌های خلاق در زمینه وب می‌تواند مرهمی بر این زخم‌های یاهو باشد. كلوین فاكس، طراح ارشد سابق گوگل در بلاگ خود می‌نویسد: «او دقیقا همان چیزی است كه یاهو نیاز دارد».

اما سوالی كه مطرح می‌شود آن است كه اگر مِیر تا این حد مهم وتاثیرگذار است چه چیزی باعث شد تا گوگل را ترك كند؟

مِیر بلافاصله پس از آن كه با مدرك كارشناسی و كارشناسی ارشد در رشته علوم كامپیوتر در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شد به عنوان كارمند ردیف بیستم در گوگل استخدام شد. از همان ابتدا، وی نقشی اساسی در این كمپانی ایفا می‌كرد. كارمند ردیف ۵۹ گوگل، داگلاس ادواردز در كتاب خود كه درباره روز‌های اول فعالیت گوگل نوشته، مِیر را كارمندی عالی معرفی می‌كند كه كار كردن با او بسیار سخت است. داگ بومن، كه به مدت سه سال طراح ارشد بصری و ظاهری گوگل بود و به نوعی در جامعه طراحان از نامداران است، وقتی در سال ۲۰۰۹ استعفای خود را تقدیم كمپانی كرد، با یك دلخوری پنهان مِیر را به خاطر تاكیدش بر اولویت اطلاعات و محتوا بر طراحی خوب و زیبا سرزنش كرد. یك منبع به The Verge گفت كه مِیر از طرف سایر كاركنان «مورد تنفر» بود؛ منبع دیگری می‌گوید كه مِیر وقتی در دفاتر با مناظر كوهستانی زیبای گوگل راه می‌رفت غالبا توسط گروهی از طرفداران و دوستدارانش تعقیب می‌شد.

اگر مِیر باشگاه طرفداران خود را داشته باشد، اعضای هیئت مدیره یاهو عضو آن هستند، به خصوص كه طی ۵ سال ۴ مدیر عامل عوض كردند. فرد آموروسو رئیس هیئت مدیره یاهو در یك كنفرانس خبری گفت:

اعضای هیئت مدیره به اتفاق آرا پذیرفتند كه سابقه بی‌نظیر مریسا در تكنولوژی، طراحی و اجرای محصولات، در این برحه حساس كه فرصت‌های بزرگی پیش رو است، وی را تبدیل به رهبری مناسب برای یاهو می‌كند.

اما در حالی كه شاید عده كمی چون میر با محصولات بی‌شمار گوگل خو گرفته باشد، اما به نظر می‌رسد در گوگل دیگر كاری برای انجام دادن نداشته است. پس از پنج سال سمت نایب رئیسی در بخش جستجو و تجربه كاری بالا سمت وی به نایب رئیسی سرویس مكان‌یابی تغییر یافت، كه در آن زمان در واقع یك ارتقا رتبه شناخته می‌شد. صاحب نظران نقل مكان میر را نشانه آن می‌دانند كه گوگل آماده تمركز جدی روی محصولاتی غیر از جستجو است.

در حقیقت قدر و منزلت میر در این كمپانی رو به كاهش بود (به نظر می‌رسید وی نمی‌تواند به مراتب بالا برسد). جف هابر كه چهار سال پس از مِیر به گوگل پیوست، در سال ۲۰۱۱ به سمت نایب رئیس محلی و بازرگانی رسید (یك درجه بالاتر از میر). در همین حال مِیر در كمتر از یك سال از «كمیته اجرایی» نخبگان كه به تیم L مشهور بود (L مخفف لری است) كنار گذاشته شد.

گوگل نیز در حال تغییر است. در دوره مِیر، اطلاعات و محتوا سلطان مطلق بود و گوگل به طور مداوم محصولات جدید را با شدت و حدت زیاد و خیلی سریع معرفی می‌كرد. حال این كمپانی تاكید بیشتری روی طراحی و متمركز كردن ذهن خود دارد. این كمپانی سعی می‌كند محصولات حاشیه‌ای خود را حذف كند تا تمركز بیشتری روی ارائه یك هسته خلاصه‌تر شامل Google+ و جستجو داشته باشد. اوایل این ماه گوگل اعلام كرد كه یكی از پروژه‌هایی كه توسط مِیر ساخته شده بود یعنی iGoogle بسته خواهد شد. محصولات دیگری كه در كارنامه او هستند مثل Google Earth نیز از لیست اولویت‌های اول این شركت فاصله زیادی دارند.

گوگل در بخش محلی قبل و بعد از انتساب میر در این بخش در حال دست و پا زدن بود. پیش از انتقال او گوگل درباره تلاش‌هایی برای رشد سریع خدمات محلی شامل Yelp و Groupon زیاد لاف می‌زد. پس از انتقال وی گوگل امپراطور پیر رسانه‌ای، Zagat را خریداری نمود. میر به شخصه در یك توئیت این خرید گوگل را همراه با شك و تردید توصیف كرد. این خرید ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری گوگل تا كنون تاثیر قابل رویت بسیار كمی داشته است و فقط می‌توان آن را در بازدیدها و بررسی‌های زاگات در نقشه‌های گوگل و صفحات گوگل پلاس مشاهده كرد. این تاثیرات با حرف و حدیث بسیاری همراه است و احتمالا با یك شراكت ساده می‌توانست ایجاد شود.

در دوره مِیر، اطلاعات و محتوا سلطان مطلق بود و گوگل به طور مداوم محصولات جدید را با شدت و حدت زیاد و خیلی سریع معرفی می‌كرد.

یكی از همكاران سابق مِیر كه در گوگل در كنار وی كار می‌كرد می‌گوید كه این مدیر جاه‌طلب كم كم متوجه شد كه او راهی برای رسیدن به موقعیت‌های بالا مثل مدیر اداری یا مدیر عاملی ندارد. مِیر به تایمز گفت كه قبول یك كار بسیار خوب در یاهو «یك تصمیم منطقی ساده» بود.

یاهو با مدیریت مدیر عامل سابق، كرول بارتز، لیستی از به روزٰسانی‌ها برای ویژگی‌های فراموش شده‌اش را به همراه یك لیست از محصولات درجه دو مثل Yahoo Music یا Yahoo Contributor Network ارائه نمود. اما بحران هویت یاهو برای مِیر مثل یك لوح سفید است. روش او ارائه تعداد زیادی از محصولات و توسعه سریع آنها بر مبنای داده‌ها و محتوا است. سال گذشته Google Labs كه یك آزمایشگاه مجازی بود و نسخه‌های اولیه محصولات در آن تست می‌شدند، بسته شد. Yahoo Labs كه شبكه‌ای از محققان با استعداد ولی بدون سكان‌دار است، یك نقطه قوت برای رهبری میر محسوب می‌شود.

تعداد بازدیدكنندگان ماهانه یاهو اندكی كمتر از ۷۰۰ میلیون نفر است و محبوب‌ترین سرویس ایمیل تحت وب در در آمریكا و بسیاری از كشورهای دنیا را دارد. این كمپانی با مدیریت جاه‌طلبانه و قاطع رهبر جدید فرصت مناسبی برای پیوستن دوباره به عرصه نوآوران وب را بدست آورده است.




مـــوضـوع : اطلاعات عمومی
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1391/4/29
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی