ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی
به گزارش خبرنگار سایت پزشكان بدون مرز  ،   درد بیضه در كودكان و نوجوانان ممكن است در اثر پیچیده شدن طناب منوی متصل به بیضه به دور آن است. چیزی شبیه به این در كودكان بسیار شایع و كمتر جدی است (گرچه ممكن است دردناك باشد) كه پیچ‌خوردگی جائی به نام زائدهٔ بیضه یا اپیدیدیم است. این پیچ‌خوردگی‌ها خودبه‌خود روی می‌دهد، گاهی در حال بازی و گاهی نیز در نیمه شب.
درد بیضه می‌تواند ناشی از اوریون باشد. به‌علاوه، ممكن است علل غیر مستقیمی مثل فشردگی اعصاب پشت، سنگ‌كلیه، سیاهرگ‌های واریسی طناب منوی.

-درمان درد بیضه
گذراندن وقت در هنگامی كه از درد شدید بیضه دولا شده‌اید جایز نیست، چون اگر پیچیده شدن طناب منوی به دور آن علت درد باشد فقط چهار تا شش ساعت تا مرگ بیضه در اثر نرسیدن خون فاصله هست. و وقتی به بیمارستان برسید، تشخیص اینكه درد ناشی از پیچیدگی بیضه، اپیدیدیم، یا فتق است فرقی ندارد. تمام اینها مثل هم دردناكند و تشخیص آن حتی برای پزشك دشوار است. بنابراین، درد حاد بیضه را فوراً به پزشك اطلاع دهید، چون اگر ظرف چند ساعت درمان نشود، به از دست رفتن بیضه منجر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشكان بدون مرز  ،  بیضه را بلند كنید. یك آزمایش ساده، ولی نه دقیق، این است كه با گذاشتن بالشی در زیر لمبر، پوشیدن بیضه‌بند، یا تغییر وضعیت بیضهٔ متورم را بلند كنید. درد التهاب اپیدیدیم موقتاً تسكین می‌یابد، ولی درد پیچ‌خوردگی تشدید می‌شود. فرد دچار پیچ‌خوردگی ممكن است تهوع هم داشته باشد یا استفراغ كند.
چرخاندن بیضه را به پزشك بسپارید. پزشك ممكن است بتواند بیضه را بدون جراحی نجات دهد، اما این كار اغلب بسیار دردناك است. معمولاً عمل جراحی اجتناب‌ناپذیر می‌شود. پزشك پیچ‌خوردگی را باز كرده و سپس آن را به درون پوست بیضه می‌دوزد تا دوباره گرفتار نشود. حتی اگر بدون عمل هم پیچ‌خوردگی باز شود، پزشك ممكن است عمل جراحی ثابت كردن بیضه را لازم بداند.
آن را خنك كنید. اگر پزشك پیچ‌خوردگی زائدهٔ بیضه یا التهاب اپیدیدیم را تشخیص دهد، نیازی به جراحی نیست. این پیچ‌خوردگی گرچه دردناك است، اما خطرناك نیست. در این حالت، پزشك كمپرس یخ، بالاگرفتن پوست بیضه و داروهای مسكن به‌مدت چند هفته تجویز می‌كند، گرچه درد به‌طور عادی ظرف دو یا سه روز فروكش می‌كند. با گذاشتن بالش در زیر لمبر یا پوشیدن شورت ورزشی بیضه‌ها را بالا بگیرید. اگر درد طول بكشد، عمل جراحی ممكن است لازم شود.
درد عفونت بیضه. عفونت‌های باكتریائی یا مقاربتی – معمولاً از باكتری ناشناخته، ولی گاهی ناشی از باكتری سوزاك یا كلامیدیا – دردی ایجاد می‌كند كه هر ساعت بیشتر می‌شود. گرچه بیشتر افراد مبتلا به عفونت بیضه از نظر جنسی فعالند، ولی تماس جنسی تنها علت این عفونت‌ها نیست. هر باكتری، مخصوصاً باكتری‌های آلوده‌كنندهٔ مجاری ادرار، می‌توانند باعث درد بیضه شوند.
وقتی بیضه عفونی شود، برآمدگئی در داخل پوست آن احساس می‌شود كه قرمز و در تماس گرم است. ادرار كردن ممكن است دشوار و ترشح آلت تناسلی دیده شود.
التهاب اپیدیدیم مانند پیج‌خوردگی حال اورژانس ندارد. اما شدت درد ممكن است شما را بی‌درنگ نزد پزشك بفرستد. پزشك آن را با تجویز آنتی‌بیوتیك درمان می‌كند. خود نیز می‌‌توانید كارهائی برای كمك به آن انجام دهید.
استراحت كنید. استراحت در تسریع درمان التهاب اپیدیدیم مؤثر است. بالا گرفتن بیضه درد را كمتر می‌كند.
حمام كنید. دراز كشیدن در وان آب گرم تورم و درد را كم كرده و جریان خون را بیشتر می‌كند.
كمپرس یخ كنید. كمپرس بیضه با یخ نیز درد و تورم را كاهش می‌دهد.
بیضه‌بند بپوشید. پوشیدن بیضه‌بند، استراحت مطلق به‌مدت چند روز، و گذاشتن یخ برای رفع درد ناشی از اوریون كافی است. 

- چه وقت به پزشك مراجعه كنیم؟
- درد بیضه یا پوست آن با تورم، تهوع، استفراغ، دردشكم، قرمزی، ترشحات تناسلی، یا اشكال در دفع ادرار همراه است.
* درد تناسلی 
 

- درد تناسلی نشانهٔ چیست؟
درد آلت تناسلی به اشكال مختلفی است، اما بیشتر در حالت نعوظ خود را ظاهر می‌كند.
تورم طولانی آلت تناسلی، كه پرنعوظی نام دارد، در اول ممكن است به‌صورت نعوظ طبیعی باشد و با آن اشتباه شود. اما علت آن عدم تنظیم گردش خون در آلت تناسلی و معمولاً ناشی از آسیب یا دارو است. برخی مردان دچار بیماری قند یا كم‌خونی داسی شكل مستعد پرنعوظی هستند.
یك ضربه ممكن است آلت نعوظ‌یافته را بشكند و به درد و حتی پرنعوظی منجر شود. ممكن است شكستن آلت عجیب به‌نظر برسد اما واقعیت دارد و حتی گاهی ممكن است به بالا برگشته و كبود شود.
وقتی درد ناشی از ضربه از بین رود، از این موضوع خنده‌تان می‌گیرد، ولی به‌زودی دچار ناراحتی خواهید شد. چون حتی انزال هم نمی‌تواند نعوظ كاذب آن را برطرف كند. دردش را هم نمی‌توانید پنهان كنید. درد مانند پیچیدن نواری لاستكی به دور انگشت است؛ فشار بر آلت بسیار زیاد است و آن را دردناك كرده است.
این فشار ناشی از جراحت سرخرگ درون آلت است. خون زیادی وارد می‌شود ولی نمی‌‌تواند خارج گردد. میزراه هم كه از میان آلت تناسلی می‌گذرد ممكن است آسیب ببیند و ایجاد عفونت كند.
آلت تناسلی گاهی بدون نعوظ آسیب می‌بیند. در این حالت ضربه آسیب زیادی به قسمت خارجی دستگاه تناسلی وارد نمی‌كند و فقط اسیب سرخرگی ایجاد می‌كند كه به ناتوانی منجر می‌گردد. ضربهٔ خفیف به هرجائی از نوك آلت تناسلی تا سوراخ مقعد می‌تواند سرخرگ را آسیب رسانده و در انسداد ایجاد كند. بیشتر مردم باور ندارند كه نصف ساز و كار آلت تناسلی در درون لكن انجام می‌گیرد.
شكستگی آلت یا بافت نعوظی اگر به پرنعوظی منجر نشود ممكن است به‌طور غلط التیام یابد یا جوشگاه (اثر زخم) به‌جای بگذارد. این اثر زخم نه‌تنها از جریان خون جلوگیری می‌كند، بلكه یكنواختی نعوظ آلت را هم از بین می‌برد. نعوظ به‌طور طبیعی در تمام جهات روی می‌دهد و اگر جوشگاهی موجود باشد، نعوظ در جهت آن انجام نمی‌گیرد. درست مانند چسباندن نواری روی یك بادكنك و باد كردن آن است.
عفونت یا التهاب میزراه هم كمك است جوشگاه ایجاد كند. سخت‌شدگی سرخرگ درون آلت تناسلی در مردان مبتلا به نوعی جمع‌شدگی و سخت‌شدگی دست به‌نام انقباض دوپویترن دیده می‌شود.
علت ایجاد جوشگاه هرچه باشد، نتیجهٔ آن بیماری پیرونی است، یعنی نعوظ دردناك و پیچ‌خوردهٔ آلت تناسلی. این پیچ‌خوردگی در حالت عادی دیده نمی‌شود، ولی ممكن است به‌قدری شدید باشد كه عمل نزدیكی را غیر ممكن سازد.

- درمان درد تناسلی
بزرگ‌ترین مشكل درمان نعوظ یا تورم دردناك آلت تناسلی نه خودگرفتاری، بلكه دودلی فرد در مراجعه به پزشك است. نعوظ طولانی بدون رابطهٔ جنسی خطرناك است، چون بافت نعوظی را تخریب می‌كند. اگر این نعوظ ظرف ۴ ساعت درمان نشود، مشكلات جدی به‌دنبال دارد و اگر ظرف ۱۲ ساعت درمان نشود، آسیب غیرقابل برگشت می‌شود. فرد دچار چنان نگران و خجلت زده است كه دست دست می‌كند شاید نعوظ از بین برود. اما هرچه تأخیر بیشتر می‌شود، آسیب‌دیدگی بافت دائمی‌تر می‌گردد.
به اورژانس مراجعه كنید. خجالت را كنار بگذارید و فوراً به نزدیك‌ترین بخش اورژانس مراجعه كنید. با درمان به موقع شانس حفظ توان جنسی ۱۰۰ درصد است. و بدون درمان، احتمال ناتوان شدن بین ۲۵ تا ۷۵ درصد است.
خوددرمانی نكنید. سالیان سال درمان‌های خانگی برای رفع نعوظ طولانی پیشنهاد شده است. دوش آب سرد، تنقیهٔ آب یخ، كمپرس آب سرد، و غیره، هیچ كدام مؤثر نیستند. این كارها فقط درمان را به تأخیر انداخته و آسیب را دائمی می‌كنند.
رگ‌ها را منقبض كنید. اگر نعوظ طولانی در اثر دارو باشد یا خون از آلت خارج نشود، پزشك ممكن است داروئی به آن تزریق كند تا رگ‌های خونی را منقبض كرده و خون را بیرون براند.
از آن مراقبت كنید. اگر شكستگی مختصر و همراه با خونریزی كم و بدون عفونت ادراری باشد، پزشك ممكن است فقط گذاشتن یخ و خودداری از نزدیكی تا التیام كامل را تجویز كند. البته خطر ناتوانی و بدشكلی بعد از عمل جراحی بسیار كمتر است.
درمان‌های كمتر تهاجمی بهتر است. وقتی یك سرخرگ در درون آلت تناسلی زخم شود، پزشك همیشه جراحی را لازم نمی‌‌داند. در عوض ممكن است لخته‌ای خون را با سوند در مجرای سرخرگ فرستاده و خون را بند آورد. وقتی لخته در خون حل شود، زخم نیز التیام یافته است.
اگر میزراه پاره شده باشد، عمل جراحی برای جلوگیری از تجمع ادرار در آلت تناسلی لازم می‌شود.
داروهایتان را كنترل كنید. برخی داروها با تأثیر بر جریان خون باعث نعوظ طولانی می‌شوند. این عارضه در بعضی داروهای ضدافسردگی و داروهائی كه در آسیب‌دیدگی‌های سر و پشت مصرف می‌شوند شایع‌تر است. استفادهٔ نادرست از داروها برای ایجاد نعوظ هم نعوظ طولانی و دردناك می‌آورند. فهرست تمام داروهای مصرفیتان را به پزشك نشان دهید.
- روش‌های درمان
بیماری پیرونی ممكن است دردناك باشد، اما همیشه لزومی به‌عمل جراحی ندارد و در صورتی كه پزشك صلاح بداند، راه‌های دیگری برای رفع توصیه می‌كند.
صبر كنید. تقریباً در نصف موارد، اگر گرفتاری خفیف باشد، درد، نه‌ پیچ‌خوردگی، ظرف یك تا دو سال از بین می‌رود. اما اگر نزدیكی امكان‌پذیر نباشد، یا درد شدید باشد، جراحی لازم می‌شو. به‌‌هر حال، تصمیم‌گیری با پزشك است و خود در این مورد تصمیم نگیرید.
ویتامین E بخورید. خوردن ویتامین E به درمان بیماری پیرونی كمك زیادی می‌كند.
درمان فراصوتی. درمان با پرتو فراصوتی ممكن است در بازگشت انعطاف‌پذیری نسج جوشگاه مؤثر باشد. تزریق داروهای ضدالتهابی هم مفید است.
جراحی. اگر عمل جراحی لازم شود، پزشك بافت‌های سخت شده را بر می‌دارد. در موارد شدید، پیوند بافت آن انجام می‌گیرد. 

- چه وقت به پزشك مراجعه كنیم؟
- نعوظ دردناك یا تورم مانند بدن ارتباط با روابط جنسی بیش از یك ساعت طول كشیده است.
- آسیبی به آلت تناسلی وارد شده است.
- آلت تناسلی در هنگام نعوظ درد می‌گیرد.




مـــوضـوع : مسائل جنسی و زناشویی
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1391/4/26
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی