ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی
در نسخه تازه ویندوز ۸ كه امروز توسط مایكروسافت منتشر شد، ظاهر سیستم‌عامل و رابط كاربری مترو (Metro) دستخوش تغییرات نشده‌ است. اما بازده و سرعت انجام امور به میزان چشم‌گیری افزایش یافته و حركت بین صفحات روان‌تر شده است. اگر با نسخه پیشنمایش مخصوص مصرف كننده ویندوز ۸ كار كرده باشید زمانی كه نسخه جدید را نصب نمایید حتما متوجه افزایش سرعت حركت بین نرم‌افزارهای مختلف خواهید شد.

در نسخه جدید ویندوز ۸ قابلیت پشتیبانی از چند مانیتور بهبود یافته و حركت نرم‌افزارها بین صفحه‌های نمایش و قطع و وصل كردن نمایشگرها به خوبی انجام می‌شود. نرم‌افزارها نیز به راحتی و از طریق هر دو مانیتور باز و بسته می‌شوند و در صفحه هر دو مانیتور می‌توان به منوهایی كه در گوشه‌های صفحه وجود دارند دسترسی داشت.

قابلیت‌های تازه ویندوز ۸ نسخه پیش از انتشار

بدون شك مهمترین قابلیتی كه به نسخه تازه ویندوز ۸ اضافه شده، پشتیبانی از ادوبی فلش است. در نسخه قبلی امكان مشاهده فایل‌های فلش (بازی، انیمیشن و فایل‌های ویدیویی فلش) وجود نداشت و صحبت‌های بسیاری مبنی بر عدم تمایل مایكروسافت بر پشتیبانی از Adobe Flash مطرح شده بود. اما خوشبختانه نسخه جدید ویندوز ۸ به خوبی از فلش پشتیبانی می‌كند و مرورگر IE 10 نیز با فلش كار می‌كند. مایكروسافت و ادوبی همكاری مشتركی را برای یكپارچه‌سازی، فلش با مرورگر IE داشته‌اند تا به حداكثر بازده و حداقل مصرف باتری دست‌ یابند.

زمانی كه اولین نسخه آزمایشی ویندوز ۸ منتشر شد ما بسیار كنجكاو بودیم تا بدانیم ویندوز ۸ چطور برروی صفحه‌های لمسی و كامپیوترهای رومیزی مجهز به ماوس و كی‌برد كار می‌كند. مایكروسافت در حقیقت تلاش بسیاری كرده تا كاركردن با ویندوز ۸ را از طریق ورودی‌های مختلف از جمله صفحه‌های لمسی، ماوس و كی‌برد میسر كند. برای كاربران كامپیوترهای رومیزی، كلید‌های میانبر تازه تعریف شده و دسترسی به بخش‌های كلیدی سیستم‌عامل نیز از طریق گوشه‌های صفحه امكان‌پذیر شده است.

مایكروسافت همچنین با تولیدكنندگان مطرح تاچ‌پدها مانند Synaptic ارتباط نزدیكی داشته تا بتواند امكانات تازه‌ای را ارائه كند. به‌عنوان مثال كاربر در ویندوز ۸ می‌تواند دستورات لمسی متنوعی را از طریق تاچ‌پد لپ‌تاپ خود ارسال كند. البته استفاده از دستورات لمسی تاچ‌پد در ویندوز ۸ آسان نیست و مایكروسافت باید آموزش‌های آسانی را برای آموزش آنها به كاربران تهیه كند. اما Gabe Aul مدیر مدیریت برنامه‌ها در ویندوز اعلام كرده كه براساس تحقیقاتی كه مایكروسافت انجام داده كاربران در كمتر از یك ساعت یاد می‌گیرند تا چطور از تاچ‌پد و دستورات لمسی استفاده نمایند.

نرم‌افزارها

یكی از مشكلات خسته‌كننده ویندوز ۸ این است كه شما مجبورید بین رابط كاربری مترو و رابط كاربری سنتی و دسكتاپ قدیمی ویندوز سویچ كنید،‌ چون برخی از نرم‌افزارها و یا تنظیمات سیستمی تنها در حالت دسكتاپ قابل اجرا هستند. برای حل این مشكل، تولیدكنندگان نرم‌افزار می‌بایست محصولات خود را با محیط كاربری مترو سازگار كنند تا تمام برنامه‌ها از نوت‌پد تا فوتوشاپ تا بازی دیابلو ۳ برروی مترو اجرا شوند. خوشبختانه تعداد عناوین سازگار با رابط كاربری مترور روز به روز بیشتر می‌شوند و به تازگی نرم‌افزارهای تازه‌ای چون ویكی‌پدیا، Cocktail Flow (بانك اطلاعاتی دستورالعمل‌های طبخ غذا) و چندین عنوان دیگر به فروشگاه نرم‌افزارهای ویندوز ۸ اضافه شده است.

Could not load widget with the id 86.

تیم بینگ مایكروسافت نیز نرم‌افزارهای تازه‌ای چون Sports, Travel, News App و یك نرم‌افزار مشابه Flipboard سازگار با رابط كاربری مترو را تولید كرده و از طریق فروشگاه نرم‌افزار ویندوز ۸ در دسترس عموم قرار داده است. نرم‌افزارهایی كه توسط خود مایكروسافت طراحی شده‌اند ظاهر فوق‌العاده زیبا و دوست‌داشتنی داشته و دسته‌بندی محتوا در آنها بسیار ساده و كاربردی است. این نرم‌افزارها می‌توانند نمونه‌های بسیار خوبی برای تولیدكنندگان محصولات مبتنی بر رابط كاربری مترو باشند.

یكی از اهداف اصلی مایكروسافت در ویندوز ۸، نمایش تمام صفحه محتوا است. نرم‌افزارهای مختلف مبتنی بر این سیستم‌عامل از جمله مرورگر وب Internet Explorer 10 و یا نرم‌افزار مخصوص نمایش عكس، Photo نیز از این قاعده مستثنی نیستند و تجربه تماشای تصاویر و یا مرور صفحات وب تمام صفحه را به كار می‌دهند. در نسخه جدید ویندوز ۸ می‌توانید یك مورد از صندوق ایمیل خود را سنجاق كنید تا از اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن برروی صفحه اصلی مطلع شوید. نرم‌افزار People نیز دستخوش تغییرات جزئی شده، در نسخه جدید می‌توانید اخبار مرتبط با دوستان و نزدیكان خود در شبكه‌های اجتماعی مختلف را به ظاهر مشابه فیس‌بوك مشاهده كنید.

سرویس Zune Pass نیز با نرم‌افزار Music ویندوز ۸ یكپارچه شده است تا كاربران به راحتی بتوانند از سرویس‌های موسیقی Zune در برنامه موزیك ویندوز استفاده نمایند.

جمع بندی:

زمان استفاده از Windows 8 Release Preview احساس خواهید كرد كه این سیستم‌عامل به نسخه نهایی بسیار نزدیك است. در این نسخه مشكلات اساسی وجود ندارد و حركت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل نیز به نرمی انجام می‌شود. سرعت اجرای نرم‌افزارها سریعتر شده و سیستم‌عامل به حالت پایدار خود رسیده است. تعداد عناوین موجود در فروشگاه نرم‌افزار ویندوز نیز افزایش یافته و اخبار مختلف از انتشار محصولات مختلف نیز به گوش می‌رسد. كار كردن با رابط كاربری مترو فوق‌العاده جذاب است و ما به شخصه اصلا تمایلی به بازگشت با دسكتاپ سنتی و استفاده از محیط قدیمی آن نداشتیم. اما بدون شك زمان زیادی طول خواهد كشید تا تنوع نرم‌افزارهای سازگار با مترو به حالت ایده‌آل برسد و همچنین كاربران نیز رابط كاربری جدید را به دسكتاپ سنتی و آشنا ترجیح دهند.






مـــوضـوع : تكنولوژی و علم روز
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1391/3/17
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی