ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی

عمر مفید تلویزیون چیست و پس از پایان عمر مفید تلویزیون‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟

منظور از عمر مفید، این نیست كه بعد از مدتی تلویزیون شما قرار است از كار بیافتد. بلكه عمر مفید تلویزیون، مدت زمانی است كه طول می‌كشد تا روشنایی تلویزیون شما به نصف مقدار اولیه‌اش برسد. در واقع تلویزیون شما پس از سپری كردن عمر مفید هنوز قابل استفاده است ولی روشنایی آن كم‌تر می‌شود.

از آنجایی كه تلویزیون‌های امروزی روشنایی بالایی دارند، حتی پس از سپری شدن عمر مفیدشان، باز هم عملكرد خوب و قابل قبولی خواهند داشت(البته نه به خوبی تصویر اولیه‌شان). معمولا تولیدكنندگان تلویزیون و پنل‌ها در مورد عمر مفید محصولات خود حرفی به میان نمی‌آورند.

كدام‌یك از تلویزیون‌های LCD، LED و پلاسما عمر بیشتری دارند؟

حقیقت این است كه همه تلویزیون‌ها روشنایی خود را به مرور از دست می‌دهند. اما اینكه چه مدت زمان طول می‌كشد تا این روشنایی كم شود برای ما اهمیت دارد.

در بین سه مدل تلویزیون LED، LCD و پلاسما، می‌توان گفت كه پلاسماها عمر مفید بیشتری نسبت به LCD و LED ها دارند. نمی‌توان گفت عمر دقیق هر مدل چه میزان است اما پلاسماها حدود 100,000 ساعت عمر می‌كنند در حالیكه LCD های مجهز به لامپ فلورسنت بر اساس روشنایی و كیفیت بین 30,000 تا 60,000 ساعت (گاهی اوقات بیشتر) عمر می‌كنند.

در مورد طول عمر LED ها، اطلاعات زیادی در دست نیست اما فرض بر این است كه LED های سفید به كار رفته در تلویزیون‌ها نیز پس از گذشت مدتی مشابه LCDها، یعنی حدودا 30 تا 60 هزار ساعت، روشنایی خود را به میزان 50% از دست می‌دهند.

این درحالی است LEDهای آبی به كار رفته در OLEDها زودتر از دو رنگ قرمز و سبز، روشنایی خود را از دست می‌دهند. البته تولیدكنندگان معتقدند، عمر مفید OLED های جدید نسبت به مدل‌های قدیمی افزایش یافته است.

این اعداد چه چیزی را نشان می دهند؟

با یك حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید كه اگر روزانه 5 ساعت تلویزیون تماشا كنید، تلویزیون پلاسمای شما پس از 54 سال نیمی از روشنایی خود را از دست می‌دهد. در حالیكه LCD و LED ها در بدترین حالت پس از 16 سال (و در بهترین حالت 30 سال) بازنشته می‌‌شوند.

چه اقداماتی به افزایش عمر تلویزیون ها كمك می‌كند؟

در LED و LCD ها هرچه روشنایی تصویر را بیشتر كنید، عمر تلویزیون كمتر شده و قبض برقتان پربارتر خواهد شد.

در پلاسما اما، علاوه بر روشنایی تصویر، كنتراست نیز در عمر مفید تلویزیون‌ها موثر است. هر چه روشنایی تصویر و كنتراست در پلاسما كمتر شود، عمر مفید تلویزیون بیشتر خواهد شد.

آیا می‌توان روشنایی تلویزیون را مجددا زیاد كرد؟

در تلویزیون‌های LCD می‌توان با تعویض لامپ‌های CCFL جان تازه‌ای به روشنایی تصویر بخشید. اما ما این كار را به شما توصیه نمی‌كنیم. چراكه هزینه این كار كم نیست. علاوه بر این پس از طی شدن عمر مفید تلویزیون، مسلما دستگاه شما قدیمی شده و ممكن است سایر قطعات آن نیز از كار بیافتند. بنابراین بهتر است برای خرید تلویزیون جدید اقدام كنید.




مـــوضـوع : تكنولوژی و علم روز
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1391/2/20
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی