ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی

در این مقایسه جدیدترین نسخه مرورگرهای وب از جنبه های مختلف و توسط نرم افزارهای معتبر مورد آزمایش قرار گرفته اند.

نسخه مرورگرهای استفاده شده در این آزمایش عبارتند از:

  • Internet Explorer 9 32-bit
  • Firefox 9.0
  • Firefox 8.0.1
  • Chrome 16
  • Chrome 15
  • Safari 5.1.1
  • Opera 11.60

توجه داشته باشید كه دلیل اینكه از نسخه 32 بیتی مرورگر وب Internet Explorer استفاده كرده ایم است كه بازده نسخه 64 بیتی بسیار بسیار كمتر از نسخه 32 بیتی است به همین دلیل تصمیم گرفتیم نسخه 64 بینی را وارد میدان نكنیم.

نرم افزارهای كه در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته اند:

  • SunSpider JavaScript 0.9.1 این نرم افزار توسط موزیلا تولید شده و تمركز آن بر آزمایش مرورگر در شرایط واقعی و از نظر اجرای كدهای جاوا اسكریپت است.
  • V8 Benchmark Suite این نرم افزار توسط گوگل و برای بررسی و رفع مشكلات موتور جاوا اسكریپت V8 تولید شده است.
  • Kraken 1.1 این نرم افزار نیز توسط موزیلا و برای آزمایش مرورگرها از نظر اجرای كدهای جاوا اسكریپت تولید شده است. Kraken برپایه SunSpider JavaScript ساخته شده اما قابلیت بیشتری دارد.

كامپیوتری كه مرورگرهای مختلف برروی آن نصب و مورد آزمایش قرار گرفته اند مجهز به سیستم عامل Windows 7 64-bit، پردازنده چهار هسته ای Q9300 2.5GHz، حافظه RAM با ظرفیت 4GB و كارت گرافیك Nvidia GTX 260 است.

جمع بندی كلی و نتیجه :

نتیجه آزمایش ها مشخص است و Google Chrome همچنان سریعترین مرورگر وب دنیاست.

تغییراتی كه موزیلا در موتور جاوا اسكریپت Firefox 9.0 اعمال كرده است باعث افزایش امتیاز این مرورگر در آزمایش های Kraken و V8 شده است. امتیاز بدست آمده این مرورگر نسبت به نسخه قبلی 30% بهتر شده است. این تغییر سرعت در وب سایت هایی كه دارای كدهای بسیار جاوا اسكریپت هستند بخوبی قابل تشخیص است.

پس باید به موزیلا تبریك گفت!

نكته قابل توجه در آزمایش این ماه این است كه نسخه قبلی مرورگر گوگل یعنی Chrome 15 كمی سریعتر از نسخه 16 این مرورگر عمل می كند.

البته توجه داشته باشید كه اختلاف مرورگر ها در برخی از آزمایشات بسیار كم است بعنوان مثال در آزمایش SunSpider اختلاف سریعترین و كندترین مرورگر تنها 60 میلی ثانیه است. اگر IE را در نظر نگیریم باقی مرورگر تنها 10 میلی ثانیه با یكدیگر اختلاف دارند.

اما در آزمایش V8 اختلاف بین Chrome 15 با رقبای خود قابل ملاحظه است. (البته V8 توسط خود گوگل ساخته شده است).

Chrome در آزمایش Kraken 1.1 نیز بسیار قوی ظاهر شده است.

مهمترین نتیجه ای كه از این آزمایش ها می توان گرفت این است كه مرورگر پیش فرض ویندوز، Internet Explorer 9.0 تقریبا از تمام مرورگرها كندتر است. پس كاربران این مرورگر اگر قصد دارند وب را بهتر و سریعتر تجربه كنند باید بدنبال جایگزین مناسب تری باشند.

منبع: ZDNet


آزمایش Sunspider

در این آزمایش هر چه زمان كم تر باشد بهتر است.





آزمایش ماه قبل SunSpider JavaScript

در این آزمایش هر چه زمان كوچكتر باشد بهتر است.




نتیجه آزمایش V8

در این آزمایش هر چه امتیاز بدست آمده بیشتر باشد بهتر است. اختلاف بین Chrome 15 , Chrome 16 بسیار كم از است اما هر دو مرورگر با اقتدار از باقی مرورگرها سریعتر عمل كرده اند. ضعیف ترین مرورگر در این آزمایش اینترنت اكسپلور 9 است.


  • خرگوش: Chrome 15
  • لاك پشت: IE 9.0 32-Bit  

آزمایش ماه قبل VB Benchmark

در این آزمایش هرچه عدد بزرگتر باشد بهتر است.



  • خرگوش: Chrome 15
  • لاك پشت: IE 9 32-bit

نتیجه آزمایش Kraken

در این آزمایش هر چه عدد بدست آمده كوچكتر باشد بهتر است.


آزمایش ماه قبل kraken


جمع بندی

IE 9 32-bit در یك آزمایش بهترین زمان را ثبت كرد و Chrome 15 نیز در 3 آزمایش دیگر امتیاز بهتری بدست آورد. بدین ترتیب می توان Chrome 15 را در مجموع سریعترین مرورگر دانست. اما اگر دقیق تر به نتیجه آزمایشات نگاه كنید. فاصله بین مرورگرها در آزمایش اول كه IE 9.0 در آن بهترین زمان را ثبت كرد چندان زیاد نیست. به عنوان مثال در آزمایش SunSpider JavaScript فاصله بین سریعترین و كند ترین مرورگر كمتر از 60 میلی ثانیه است. و فاصله بین هر رده از مرورگرها نیز كمتر 10 میلی ثانیه می باشد.

اما در باقی آزمایش ها نتیجه كاملا واضح است و Chrome 15 امتیاز بسیار بهتری را بدست آورده است. به عنوان مثال Chrome 15 در آزمایش Kraken 1.1 تقریبا دو برابر سریعتر از Firefox 8 عمل كرده است.

تفاوت بین مرورگرهای مختلف در دنیای واقعی و استفاده روزمره خیلی چشم گیر نیست ولی Chrome در مرور صفحات مختلف وب نیز سریعتر از رقبای خود عمل می كند. 






مـــوضـوع : تكنولوژی و علم روز
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1390/10/4
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی