ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی

پرسشی كه شاید بسیاری از كاربران مطرح كنند این است كه آیا تماشای تلویزیون‌های صفحه عریض از نوع LED LCD می‌تواند به چشم آسیب برساند یا موجب بروز خستگی در آن شود؟

اجازه دهید موضوع را با هم موشكافی كرده و از نزدیك بررسی كنیم. اول از همه اینكه ما پزشك متخصص نیستیم، اما این موضوع را از پزشكان بسیاری پرسیده‌ایم. ظاهرا آسیب‌های چشمی كه در حین تماشای تلویزیون به وجود می‌آیند موضوعی شایع است، اما در صورت بروز هرگونه آسیب بهتر است در اولین فرصت به چشم پزشك مراجعه و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

مشكل از كجاست؟

یكی از عمده‌ترین دلایل بروز آسیب‌های چشمی، تماشای صفحات نمایش كوچك و پرنور تلویزیون در محیط تاریك است. به دلیل تاریكی محیط عنبیه‌ی چشم گشادتر (بازتر) می‌شود تا نور بیشتری به كره‌ی چشم وارد شود. زمانی كه صفحه‌ی نمایش تلویزیون بخش بسیار كوچكی از فضای روبروی شما را پر كرده است، عنبیه قادر نیست آن قدرها كه باید بسته شود.

به عبارت دیگر، اگر نوری كه در اتاق روشن موجود است به اندازه‌ی 80 درجه‌ی نوری یا (Foot-lamberts) باشد، عنبیه به طور طبیعی گشادتر از زمانی خواهد بود كه همه‌ی اتاق تاریك‌تر بوده و تنها صفحه‌ی نمایش تلویزیون با همین مقدار تابش روشن است.

یعنی، تمركز نور در تاریكی نه تنها به آسیب‌های چشمی ختم می‌شود، بلكه سردرد را نیز در پی خواهد داشت. از این گذشته این شرایط علی رغم سرزنده بودن فرد به بروز خستگی در وی و چشمانش منجر می‌شود.

از دیگر عوامل موثر در این زمینه می‌توان به تمركز بیش از اندازه به یك نقطه‌ی خاص اشاره كرد كه رفع این نقیصه تا حدودی دشوار و وقت‌گیر خواهد بود. اما تمام توصیه‌هایی كه از منظر یك متخصص فناوری – و نه یك چشم‌پزشك – می‌توانیم به شما زومیتی های عزیز ارائه كنیم عبارتند از:

گام نخست (راه آسان):

تقریباً تمامی LCDها دارای تنظیماتی برای نور زمینه خود هستند. برای نیل به این مهم می‌توانید سطح كلی نور زمینه‌ی تصویر خروجی را كاهش دهید و میزان آن را تا اندازه‌ی مورد نظر پایین بیاورید. اگر هرگز این تنظیمات را تغییر نداده‌اید و همان تنظیمات اولیه‌ی كارخانه است، احتمالاً اعداد مربوطه در بالاترین حد خود قرار دارند. به خصوص كاهش این اعداد و بهبود میزان درخشندگی نور می‌تواند تماشای تلویزیون در شب را راحت‌تر كند. این كار همچنین به ارتقای طیف رنگ مشكی و بهینه‌سازی تصویر كمك شایان توجهی می‌كند. (البته توجه داشته باشید كه این كار به تغییر نسبت كنتراست تصویر ختم نمی‌شود).

اگر تلویزیون شما فاقد تنظیمات نور زمینه است، بهتر است به مرحله دوم رجوع كنید.

در صورتی كه از تلویزیون‌های پلاسما استفاده می‌كنید، توصیه می‌كنیم میزان كنتراست تصویر را كم كنید. تغییر میزان نور خروجی كه ارتباطی هم به تلویزیون‌های LCD ندارد، موجب تار شدن تصویر می‌شود. در تلویزیون‌های پلاسمای جدید سامسونگ، تنظیماتی وجود دارد كه نور سلول یا (Cell Light) نام داشته و شباهت زیادی به تنظیمات نور زمینه دارد، كه با كم و زیاد كردنش می‌توان میزان خروجی نور تصویر را تغییر داد.

مرحله‌ی 2 (راه ساده‌تر):

بهترین راه برای مقابله با انواع آسیب‌ها و خستگی‌های چشمی روشن‌تر كردن محیط اتاق است. پیش‌تر اذعان كرده‌ام كه این مرحله به دو دلیل راه خوبی است: نخست، بسیاری از شما مثل من ترجیح می‌دهید كه در اتاقی تاریك به تماشای فیلم و تلویزیون بنشینید. و دوم اینكه، گاهی اوقات به دلیل جای‌گیری نورهای اتاق، بازتاب آن بر روی صفحه نمایش می‌افتد كه برای رفع این بازتاب‌ها می‌توانید به این راهنما مراجعه كرده و محیط تلویزیون HDTV خود را به گونه‌ای تنظیم كنید كه خبری از بازتاب نور در آن نباشد.

گزینه‌ی دیگری كه در پیش روی دارید، خریداری یا ساخت نور محیطی مناسب برای كم كردن حجم تاریكی اتاق است. این نور كه می‌توان آن را در پشت تلویزیون قرار داد به رنگ خاكستری است كه رنگی خنثی است. بدین ترتیب می‌توانید با افزایش میزان نور محیط از بروز آسیب‌های چشمی جلوگیری كنید؛ این در حالی است كه این نور تغییر محسوسی در نور خروجی تلویزیون نخواهد داشت. برای ساخت چنین منبع نوری می‌توانید در اینترنت گشتی بزنید.

مرحله‌ی سوم (راهی كه قدری دشوار است):

در این مرحله باید تا اندازه‌ای ابعاد و اندازه‌های نمایش را افزایش دهیم. در واقع صفحه نمایشی كه به مراتب بزرگ‌تر است، می‌تواند بخش بیشتری از فضای پیش چشم شما را پر كند. از این گذشته، این احتمال وجود دارد كه تلویزیون‌های بزرگ‌تر، از مدل‌های تازه‌تری باشند كه دارای قابلیت تنظیم نور زمینه هستند. یا اینكه مدلی از تلویزیون پلاسما وجود دارد كه آنقدر پر نور نیست كه به چشمان شما آسیب برساند.

حتی می‌توانید از یك دستگاه پروژكتور به جای تلویزیون معمولی خود استفاده نمایید. جالب است بدانید پروژكتورها به اندازه‌ی تلویزیون‌های غول‌آسا گران نیستند؛ از این گذشته می‌توان آن را به سادگی در اتاق‌ نصب و راه‌اندازی نمود. اگر نگران مشاهده‌ی تلویزیون یا فیلم‌ها در حین روز هستید، می‌توانید همچنان از LED LCD فعلی خود استفاده كنید و برای برنامه‌های شبانه از پروژكتور بهره ببرید.

این راه آخر را حتی می‌توان از اول نیز انجام داد؛ البته اگر بخواهید و پول لازم برای تهیه یك صفحه نمایش 100 اینچی نو را داشته باشید!




مـــوضـوع : اطلاعات عمومی
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1392/1/30
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی