ADS
###
تئودور روزولت: کسی که هرگز به مدرسه نرفته است، ممکن است از واگن باری سرقت کند، اما اگر او دارای تحصیلات دانشگاهی باشد، ممکن است همه راه آهن را سرقت کند.
بـؤلوم لـر
دوستان
###
لینکستان
نظر سنجی
امكانات جانبی
فرج از بیرون توسط لب های بزرگ و كوچك فرج پوشیده شده است. این لب ها هر یك به صورت دو چین نیمه مدور هلالی شكل در دو طرف فرج بوده و در حالت عادی روی هم خوابیده و دهانه فرج را می بندند. لب‌های  بزرگ فرج از دو لایة‌ پوستی تشكیل شده اند. در زیر لب های بزرگ، لب های كوچك قرار دارند كه از دو لایه مخاطی تشكیل شده اند. لب های كوچك در هدایت صحیح ادرار نقش دارند. این دو لبه از بالا و پایین به هم متصل هستند. در محل اتصال این دو لایه در بالا عضو كوچك حساسی به نام كلیتوریس وجود دارد كه در اثر تحریك و دستكاری، سفت و كمی بزرگ می‌شود و در احساس لذت جنسی نقش دارد. در میان لب ‌های فرج فضایی بوجود می‌آید كه خروجی پیشابراه (مسیری كه ادرار را از مثانه به خارج بدن می‌رساند- محل ادرار كردن) در قسمت بالایی آن است و در پایین آن خروجی واژن (مهبل) قرار دارد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشكان بدون مرز ،  در دخترانی كه هنوز رابطة جنسی نداشته‌اند اكثر قسمت‌های خروجی واژن با لایه ای نازك به نام پردة بكارت پوشیده شده است. پرده بكارت به صورت یك ورقه نازك (به ضخامت ۱ یا ۲ میلی متر) درست در پشت لب های كوچك فرج قرار دارد و دهانه مهبل را می چوشاند. در پرده بكارت منافذی برای خروج خون قاعدگی وجود دارد. منفذ پرده بكارت در افراد مختلف، اندازه و شكل متفاوتی دارد و از خصوصیات و ویژگی های آن برای تشخیص باكره بودن یا نبودن شخص استفاده می گردد. در اكثر موارد با اولین ورود آلت مردانه به داخل واژن این پرده پاره می‌شود و برای همیشه از خروجی واژن كنار می‌رود.
- در پوست بالای لبه‌ها در پایین شكم ناحیة برجستگی عانه وجود دارد كه در حین بلوغ با تجمع چربی زیرپوستی، حالت برجسته پیدا می‌كند و در روی آن و نیز در روی لب‌های فرج، موهای تناسلی شروع به رویش می‌كنند

دستگاه تناسلی داخلی از واژن، رحم، لوله‌‌های فالوپ (لوله‌های رحمی) و تخمدانها تشكیل شده است
واژن لوله‌ای عضلانی است كه از فرج در بیرون بدن تا رحم در داخل بدن امتداد دارد. طول واژن ۱۲-۸ سانتی‌متر در زنان بالغ است. از آنجا كه این عضو دارای دیوارة عضلانی است می‌تواند منقبض یا منبسط شود. همین خصوصیت باعث می‌شود كه واژن بتواند یك جسم به باریكی تامپون تا یك نوزاد هنگام تولد را در درون خود جای دهد. واژن چند عملكرد مختلف دارد. واژن محل قرار گرفتن آلت مردانه در حین رابطة جنسی است و با اعصاب موجود در آن لذت جنسی در حین رابطه جنسی را برای زن بوجود می آورد. واژن همچنین راهی از رحم به بیرون برای خارج كردن نوزاد در زمان تولد است. همچنین خونهای قاعدگی از این طریق از رحم به بیرون بدن می‌آید. لایة نازك بافتی به نام پردة بكارت كه در خود یك یا چند سوراخ دارد خروجی واژن را به طور نسبی می‌پوشاند. شكل پردة بكارت در افراد مختلف با هم فرق دارد. این پرده در اكثر دختران بعد از اولین تجربة جنسی كشیده شده و پاره می‌شود كه ممكن است با كمی خونریزی نیز همراه باشد
واژن در سمت داخل بدن به رحم متصل می‌شود. این اتصال از طریق دهانة رحم كه دیواره‌ای قوی و ضخیم دارد و خروجی آن بسیار كوچك است انجام می‌شود. در طی زایمان خروجی دهانة رحم مقداری گشاد می‌شود و به نوزاد اجازه می‌دهد از رحم خارج شود

آشنایی با ترشحات دستگاه تناسلی و  واژن  زنان

چه زمانی افزایش ترشح واژن  طبیعی نیست؟

اگر افزایش ترشح باعث تغییر رنگ، بو ، التهاب ناحیه تناسلی، خارش، سوزش بشود غیر طبیعی خواهد بود به ویژه اینكه اگر بیمار در زمان عادت ماهیانه نباشد ولیكن ترشح خونی داشته باشد، حتماً باید به پزشك مراجعه كند.

چه چیز باعث این تغییرات می شود؟

هر عاملی كه تغییر در محیط طبیعی واژن بدهد، و به عبارتی PH آن را تغییر بدهد، سبب افزایش ترشح غیر طبیعی از واژن می شود مانند: استفاده از بعضی صابونها، آنتی بیوتیكها، بیماری قند، حاملگی، عفونتها، و یا حتی پاك كردن مجرای تناسلی توسط اسپری های مخصوص ناحیه تناسلی و یا Vaginal douchمی توانند این مشگل را سبب شوند.

چگونه Vaginal Douching سبب عفونت می شود.؟

بسیاری از بانوان فكر می كنند این روش بسیار خوبی برای پاكیزه نگهداشتن واژن است. اگر چنانچه احساس بو در ناحیه تناسلی می كنید این بو اكثراً از قسمت خارجی دستگاه تناسلی است و شما می توانید با آب و صابون قسمت خارجی دستگاه تناسلی را تمیز نگاه دارید و همان حمام روزانه برای این پاكیزگی كافی است.

در حالیكه با گرفتن دوش واژینال و استفاده از مواد شیمیائی محیط طبیعی واژن را به هم می ریزید كه این خود سبب عفونت می شود. از طرفی دیگر توسط Vaginal Douching (شستشوی واژن) باكتریهای موجود در واژن را به قسمت دهانه رحم خود و خود رحم روانه می كنید كه این خود سبب عفونت در این نواحی خواهد شد.

چه عوامل دیگری سبب افزایش ترشح واژن می شوند؟

افزایش ترشح واژن به گونه غیر طبیعی به دلایل گوناگون خواهد بود كه به طور كلی به نام Vaginitis نامیده می شوند.

۱- عفونتهای قارچی واژن

درواژن زنان قارچ به مقدار كم به طور طبیعی زندگی می كند، محیط اسیدی واژن مانع از رشد این قارچها می شود. حال اگر به دلیلی از اسیدی بودن محیط واژن كاسته شود قارچها رشد بیشتر خواهند كرد و سبب عفونت قارچی در واژن می شوند. حاملگی، بعضی از آنتی بیوتیكها، مصرف قرصهای جلوگیری از حاملگی، بیماری قند، استفاده از كورتون ، زمان سیكل ماهیانه، روابط جنسی، نیز از عواملی هستند كه باعث تغییر محیط طبیعی واژن و افزایش رشد قارچها و در نتیجه باعث عفونت در واژن می شوند.

علائم عفونت قارچی چیست؟

باید بگویم كه این بیماری بسیار شایع است. بیمار احساس نارحتی در ناحیه تناسلی دارد كه به صورت سوزش، خارش در دهانه واژن و در قسمت خارجی ناحیه تناسلی احساس می شود. ترشحات واژن به رنگ سفید و بسیار غلیظ در می آید كه می توان آن را به شكل تكه های ریز پنیر مانند دید. بیمار احساس سوزش در زمان نزدیكی دارد. و همینطور احساس تورم در قسمت خارجی دستگاه تناسلی می كند.

ولیكن به یاد داشته باشید كه اگر مكرراً و یا به گونه شدید بیماری مبتلا شوید كه گاهی هم به درمان جواب نمی دهد و بلافاصله پس از درمان بیماری باز می گردد باید از نظر سایر بیماریهای سیستمیك به ویژه بیماری قند بررسی شوید.

چگونه درمان می شوید؟

درمان این بیماری بسیار ساده و معمولا با استفاده از كرمهای موضعی ضد قارچ مخصوص دستگاه تناسلی بانوان و یا گاهی هم اگر قادر به استفاده از كرم واژینال نباشید، با خوردن دارو درمان پذیر می باشد. گاهی توسط داروهائی كه احتیاج به نسخه پزشك ندارد این بیماری به راحتی درمان پذیر است. ولیكن باز هم تكرار می كنم، چنانچه حامله هستید و یا به طور مكرر درگیر این بیماری می شوید، باید حتماً به پزشك خود مراجعه كنید كه علت اصلی را جویا شوید.

چگونه از ابتلا مكرر به این بیماری پیشگیری كنیم؟

به نكات زیر توجه داشته باشید.

•حتماً از شورت های كتانی استفاده كنید.

• تا آنجا كه ممكن است از پوشیدن شورت های پلاستیكی و یا بسیار تنگ و چسبان خودداری كنید.

از كاغذهای توالت حاوی مواد معطر و رنگی، Tampon، Pad های معطر و Bubble Bath و یا به طور كلی نشستن در وان حمام پرهیز كنید.

• اگر باز هم گرفتار عفونت مكرر قارچی واژن شدید به پزشك خود حتماً مراجعه كنید به دو دلیل نخست اینكه ممكن است علت بیماریهای سیستمیك بدن باشد و دو م گاهی لازم است كه پزشك شما را برای مدت چند ماهی روی درمان بگذارد كه از تكرار عفونت جلوگیری شود.

آیا همسر  شما باید درمان بشود؟

در این عفونت یا ر شما احتیاج به درمان ندارد و این بیماری اكثراً او را گرفتار نخواهد كرد مگر اینكه همسر شما مشكل دیگری ازنظر بیماری سیستمیك داشته باشد.

عفونت های میكروبی واژن

این عفونت Bac terial Vaginitis خوانده می شود.

محیط واژن حاوی نوعی باكتری است كه به نام باكتری خوب واژن معروف است و همینطور حاوی باكتری دیگری است كه به نام Anacrobes نامیده می شوند. گاهی بدون دلیل ویژه این نوع باكتری بیش از انداره رشد كرده و سبب بیماری می شوند.

چه علائمی دارند؟

گاهی بیمار اصلاً علائمی ندارد، گاهی این بیماری سبب افزایش ترشح واژن می شود كه اكثراً آبكی است. یا گاهی رنگ زرد كمرنگ یا پررنگ تر دارد. گاهی بودار می شود كه به اصطلاح Fishy Smell خوانده می شود كه بیماران این بو را اكثراً پس از نزدیكی با همسر احساس می كنند، و گاهی بیمار احساس سوزش و خارش دارد.

چگونه تشخیص داده می شود؟

به پزشك مراجعه كنید. ترشح شما را در مطب آزمایش می كند و بلافاصله تشخیص داده خواهد شد.

آیا این نوع عفونت ازطریق نزدیكی منتقل می شود؟

اگر چه این بیماری در بانوانی كه فعالیت جنسی دارند بیشتر دیده می شود ولیكن ارتباطی به نزدیكی ندارد و یار مقابل هم احتیاج به درمان ندارد. مگر اینكه بیمار مكرراً گرفتار این بیماری بشود.

چگونه درمان می شود؟

با تمام سادگی این بیماری احتیاج به درمان دارد چراكه اگر درمان نشود عفونت به سمت دهانه رحم، رحم و لوله ها می رود و سبب مشكلات بسیار و بدتری خواهد شد. به ویژه اگر اینكه زن حامله باشد. این بیماری را می شود به طور موضعی و یا خوراكی درمان كرد ولی درمان این بیماری حتماً احتیاج به مراجعه به دكتر و نسخه پزشك دارد .

عفونت شایع دیگر واژنTrichumoniasis است

عامل این بیماری یك نوع انگل به نام تریكومونا است كه اكثراِ در اثر نزدیكی با فرد مبتلا ، بیمار درگیر آن خواهد شد. گاهی بیمار مدتها این بیماری را دارد بدون اینكه علائمی داشته باشد.

چه علائمی دارد؟ افزایش ترشح واژن، تغییر رنگ آن به صورت آبكی، یا زرد رنگ و یا گاهی سبز كمرنگ، بوی بد، خارش و سوزش، درد و سوزش در هنگام دفع ادرار از علائم آن است. اكثراً احتیاج به درمان خوراكی دارد. در این نوع گرفتاری همسر بیمار هم بهتر است كه درمان بشود.

در اینجا باید یاد آور شوم كه عفونتهای دیگر ناحیه تناسلی در ارتباط با رابطه جنسی ونزدیكی بیمار به آنها مبتلا می شود ازقبیل «كلامید یا»، سوزاك، هم می تواند سبب افزایش ترشح واژن بشود، ولیكن اینها عفونت هائی هستند كه ابتدا دهانه رحم را گرفتار می كنند و گاهی تنها علامت آنها افزایش ترشح واژن است كه در این نوع عفونتها زن و مرد هر دو باید درمان بشوند. ولیكن به خاطر داشته باشید كه در این مقاله فقط سخن بر سر عفونت های شایع ناحیه واژن است نه سایر قسمتهای تناسلی

نكاتی كه برای پیشگیری از عفونت واژن باید رعایت شود.

۱- هرگز از Vaginal douche استفاده نكنید

۲- از مواد عطری- اسپری عطری، Tamponsو همینطور از Pad های معطر در زمان خونریزی ماهیانه پرهیز كنید.

۳- همیشه شورت های كتانی كه زیاد هم تنگ و چسبان نباشند، بپوشید.

۴- همیشه ناحیه تناسلی و مقعد را از جلو به عقب پاك كنید این روش تا آنجا كه ممكن است از انتقال عفونت از ناحیه ركتوم به واژن جلوگیری خواهد شد.

۵- گاهی این خارش و سوزش در ناحیه تناسلی ممكن است به دلیل آلرژی به مواد پاك كننده باشد در این صورت بهتر است كه پودر لباسشوئی و كاغذ یا مایع نرم كننده پارچه را در موقع شستشو عوض كنید.

۶- گاهی كاندوم یــــا «دیافراگم» و یا Sperm Killing Gel كه برای پیشگیری از حاملگی مصرف می شود ممكن است سبب حساسیت و خارش و سوزش در ناحیه واژن بشود، در اینصورت بهتر است روش دیگری را جایگزین كنید.

۷- پس از دوش روزانه ناحیه خارجی تناسلی را با حوله خوب خشك كنید.

بیماریها و مشكلات پوستی دستگاه تناسلی مردان و زنان

درماتیت التهابی

درماتیت تماسی(contact dermatitis) شامل درماتیت تحریكی و آلرژیك بوده و با خارش , قرمزی و ادم پوست همراه می باشد. علل مسبب درماتیت تماسی شامل محصولات بهداشتی مورد استفاده خانمها, كاندوم و اسانس های گیاهی می باشند. كمپرس آب سرد و استروئید های موضعی ضعیف غیر فلورینه از جمله درمان های مناسب به شمار می روند

نورودرماتیت( لیكن سیمپلكس مزمن)

نورو درماتیت(neurodermatitis) ( لیكن سیمپلكس مزمن) اغلب در لب بزرگ و پوست بیضه پدید آمده و با خارش زیاد و ضخیم شدن پوست همراه می باشد. استرس باعث تشدید این اختلال می گردد. درمان همانند درماتیت تماسی است اما در برخی موارد , از تزریق استروئید به داخل ضایعه نیز كمك گرفته می شود

اینترتریگو

اینتر تریگو(intertrigo) شامل پلاك مرطوبی است كه در نواحی مرطوب پوست دیده می شود. رشد باكتری و قارچ بر روی پلاك باعث تشدید مشكل می شود. چنین ضایعه ای در چین های شكمی , كشاله ران , زیر بغل و اغلب در افراد چاق و در آب و هوای گرم و مرطوب دیده می شود و با قرار دادن ناحیه مبتلا در معرض هوا, استفاده از محلول buroow , پماد نیستاتین و استروئید خفیف درمان می شود.

عوارض داروئی

اغلب عوارض داروئی بطور گسترده ظاهر می شوند اما گاهی اولین بار از ناحیه كشاله ران تظاهر می كند. داروهای مسهل(فنول فتالئین) , سولفونامید ها , و داروهای ضد التهابی باعث بروز ضایعات داروئی ثابت در ناحیه تناسلی می شوند. درمان شامل قطع مصرف دارو می باشد.

پسوریازیس

پسوریازیس ممكن است سطوح چین های بدن مثل كشاله ران و یا چین باسن را درگیر كند( پسوریازیس معكوس). ضایعه فاقد پوسته و به رنگ قرمز روشن می باشد. پسوریازیس گاهی بصورت پلاكی منفرد بر روی گلانس( سر آلت تناسلی) تظاهر می یابد و با بیماری اریتروپلازی كوئیورات اشتباه می شود. از كرم هیدرو كورتیزون و كرم انواع ایمیدازول برای درمان استفاده می شود. شستشوی گلانس پس از مقاربت,جهت پیشگیری از آلودگی با كاندیدا, از بدتر شدن بیماری جلوگیری می كند. ضایعه پوستی حاصل از سندرم رایتر نیز ممكن است همانند پسوریازیس تظاهر كند

درماتیت سبوروئیك

درماتیت سبوروئیك كشاله ران و آلت همانند پسوریازیس می باشد. سبوره معمولا در قاعده آلت, قسمت داخلی ران و ناحیه عانه به چشم می خورد. درمان همانند پسوریازیس كشاله ران می باشد

لیكن پلان

سر آلت , لب های بزرگ و كوچك واژن و مخاط واژن ممكن است مبتلا به لیكن پلان شوند. ضایعات حاصل چند وجهی , بنفش رنگ و پهن و صاف می باشند. انجام بیوپسی ضروری بوده و درمان با استفاده از استروئید های موضعی قوی صورت می گیرد.

لیكن اسكلروز

با پاپول های صاف و سفیدی مشخص می شود كه به هم اتصال یافته و ضایعه ای سفید رنگ و بدون ارتشاح را پدید می آورند, اپی تلیوم دچار آتروفی شده و منظره ای همانند كاغذ سیگار را به خود می گیرد. خارش و خراش های دردناك از تظاهرات بیماری می باشند. گاهی سرطان سلول سنگفرشی بر روی ضایعه شكل می گیرد. درمان انتخابی استروئید موضعی قوی است

شپش عانه

از راه های جنسی و غیر جنسی انتقال یافته و با خارش شدید و پیودرم همراه است. تخم های شپش بر روی تنه ,موی نواحی عانه و پلك ها یافت می شوند. درمان شامل استفاده از شامپوی لیندان ۱% به مدت ۴ دقیقه , كرم پرمترین , شستشوی البسه آلوده و درمان شریك جنسی بیمار می باشد.

گال

آلودگی با عامل بیماری یعنی sacroptes scabiei منجر به خارش شدید وگسترده می شود. آلودگی تنه آلت ,سر آلت یا پوست كیسه بیضه شایع و مشخص كننده می باشد و با تشكیل ندول همراه است. درمان همانند شپش بوده و تمام اعضای خانواده را شامل می گردد. برای از بین بردن ندول ها می توان از استروئید های موضعی قوی استفاده كرد

عفونت های قارچی

مشخصه آن وجود پلاكی بزرگ , مهاجر و با لبه برآمده بر روی سطح داخل ران و كشاله ران می باشد. بر خلاف كاندیدازیس , این ضایعه بر پوست كیسه بیضه اثر نمی كند. خارش شدید بوده و درمان با عوامل ضد قارچ موضعی صورت می گیرد. در موارد

شدید از عوامل ضد قارچ خوراكی نیز استفاده می شود.

كاندیدازیس

كاندیدا آلبیكانس معمولا باعث بروز ضایعه ای قرمز رنگ همراه با وزیكول و پوسچول های اقماری در اطراف آن می گردد. سطح داخل ران و باسن شایع ترین مناطق درگیر بوده و ابتلا اسكلروتوم نیز شایع است. عوامل زمینه ای مساعد كننده شامل دیابت حاملگی چاقی مصرف آنتی بیوتیك های وسیع الطیف و نقص ایمنی می باشد.نیستاتین و دیگر عوامل ضد قارچ موضعی و یافلوكونازول خوراكی , درمان مناسب این بیماری می باشند.

عفونت باكتریائی( پیودرم)

استافیلوكوك اورئوس شایع ترین عامل پیودرم نواحی تناسلی است كه موجب فولیكولیت و یا زرد زخم تاولی می گردد. نوع مزمن بیماری گاهی ثانویه به بیماری التهابی روده , لنفوگرانولوم ونروم و یا هیدرآدنیت چركی و یا ایدز ایجاد می شود. درمان با استفاده ازپنی سیلین های مقاوم به پنی سینلیناز و یا سفالوسپورین صورت می گیرد.

زگیل های تناسلی

عامل آن ویروس پاپیلوم تناسلی است. زگیل تناسلی در فرج در زیر پره پوس و بر روی تنه آلت بیشتر دیده می شود. واژن , مخاط بینی و دهان نیز مبتلا می گردند. عود بسیار شایع است و درمان شریك جنسی فرد آلوده نیز از آن نمی كاهد. بهبود خود بخود ممكن است. انواع ۱۶ و ۱۸ ویروس می توانند پاپول های صاف و رنگی بورونوئید بر روی پوست ناحیه تناسلی پدید آورند. این ضایعه ممكن است دچار حالت مستعد سرطانی بشود. از پودو فیلین , ایترفرون, و یا كرایوتراپی یا لیزر برای درمان استفاده می شود.

مولوسكوم كونتاژیوزوم

بیماری ویروسی شایعی است كه از طریق جنسی نیز انتقال می یابد. ضایعه با پاپول مروارید مانند, محكم و دارای سطح صاف است كه در مركز خود شبیه ناف است. بیماری در زمینه آلودگی با ایدز نیز دیده می شود. درمان شامل تخریب موضعی با استفاده از كرایوتراپی و یا كوتر الكتریكی است.

التهاب واژن(دستگاه تناسلی زنانه) به علت عفونتهای واژن Vaginitis

واژینیت یك التهاب واژن است كه  اغلب به علت عفونتها ، كه بعضی از آنها در ارتباط با بیماریهای جدی هستند. شایعترین عفونتهای واژن عبارتند از:

-          واژینیت باكتریایی.

-          تریكومونازیس.

-          عفونت قارچی واژن.

بعضی از عفونتهای واژنی از طریق تماس جنسی انتقال می یابد ، ولی دیگر عفونتها مانند قارچها احتمالأ از طریق تماس جنسی نیست.

واژینیت باكتریایی

واژینیت باكتریایی شایعترین علت علائم عائم واژنیت در زنانی است كه در سن بچه زایی هستند.قبلأبه عنوان واژینیت نامشخص و یا واژینیت مرتبط با گاردنرلاGardnerella  می نامیدند. خبرگان سلامت مطمئن نیستند كه فعالیت جنسی نفشی در واژینیت باكتریایی بازی كند.

واژینیت باكتریایی در نتیجه تغییرات در رشد باكتریهای واژن ایجاد می شود. این عدم تعادل شیمیایی زمانی اتفاق می افتد كه انواع مختلف باكتری ها بیشتر از حد باكتری هایی كه خوب هستند و بایند باشند شوند. به جای لاكتوباسیل( lactobacillus یك نوع باكتری طبیعی كه می تواند به صورت طبیعی در واژن زندگی كند)، كه تعداد آن زیاد است ،تعداد  باكتریهای دیگری مانند گاردنلا واژینالیسgardenerella vaginalis  ، باكتروئیدهاbacteroides  ،Mobiluncus و میكوپلاسما همونیسMycoplasma hominis  در واژن زنان با واژینیت باكتریایی دیده می شود. تحقیقاتی در زمینه نقش هر یك از این میكروب ها در علت یابی علل وازینیت باكتریایی در جریان است و كمك كننده است.، ولی هنوز نقش فعالیت جنسی در ایجاد و توسعه واژینیت باكتریایی را نفهمیده اند. تغییر در جفت جنسی، استفاده از آی یو دی(وسیله داخل رحمی پیشگیری از حاملگی)IUD  ،دوش واژینال خطر گرفتن واژینیت باكتریایی را در زنان بیشتر می كند.

نشانه ها

شایعترین نشانه واژینیت باكتریایی غیر طبیعی است ، ترشحات بد بوی واژن. بعضی از زنان آن را به بوی شبیه ماهی تشبیه می كنند كه بعد از تماس جنسی قابل توجه است.تقریبأ نیمی از زنان با علائم واژینیت باكتریایی ، هیچ نشانه ای ندارند. یك مراقب سلامتی بایستی این علائم را دیده و معاینه بالینی انجام می دهد و ممكن است تشخیص را به وسیله آزمایش مایعات واژن ثابت كند.

دیگر نشانه ها شامل:

-          ترشح رقیق واژن ، معمولأ سفید یا خاكستری رنگ.

-          درد در هنگام ادرار كردن.

-          خارش اطراف واژن.

تشخیص

یك پزشك می تواند یك نمونه از مایع واژن را در زیر میكروسكوپ دیده ، یا به صورت رنگ آمیزی و یا نور مخصوص ، برای دیدن باكتریهای در ارتباط با واژینیت. سپس میتواند تشخیص واژینیت باكتریایی بدهد بر پایه و اساس

-          نبودن لاكتوباسیلا

-          وجود تعداد زیادی سلولهای راهنما”Clue cell”(سلولهایی از بافت پوششی وازن كه با میكروبهای واژینیت باكتریایی پوشیده شده است).

-          بوی ماهی

-          تغییرات ترشحات طبیعی واژن

درمان

پزشك از آنتی بیوتیكهایی مانند مترونیدازول یا كلیندامایسین برای درمان زنان با واژینیت باكتریایی استفاده می كند. كلأ  همسران آنها درمان نمی شوند.

عوارض

در اغلب موارد ، واژینیت باكتریایی عارضه ای به جا نمی گذارد.خطرات اثبات شده ای در رابطه با واژینیت باكتریایی و ایجاد بیماریهای التهابی لگن(PID) وجود دارد.PID  یك بیماری جدی در زنان است كه می تواند موجب نازایی و حاملگی خارج از رحم (Ectopic)شود.

واژینیت باكتریایی همچنین می تواند ایجاد مسائل دیگری مانند زایمان زودرس، و بچه های با وزن تولد كم كند. بنابراین بعضی از متخصصان زنان توصیه می كنند كه تمام زنان حامله ،چه نشانه داشته باشند یا نداشته باشند، و قبلأ بچه نارس به دنیا آورده اند برای واژینیت باكتریایی چك شوند. زن حامله ای كه قبلأ بچه نارس به دنیا نیاورده است باید درمان شود ،اگر نشانه و دلایل آزمایشگاهی مبنی بر واژینیت باكتریایی دارد.

واژینیت باكتریایی همچنین همراه با افزایش شانس گرفتن سوزاك یا عفونت اچ آی وی HIV است كه موجب ایدز می شود.

تریكوموناسیسTRICHOMONIASIS

یكی از شایعترین عفونتهایی است كه از طریق تماس جنسی منتقل می شود(STIs) . بر اساس گفته مركز كنترل بیماریهای امریكاCDC ، حدود ۷/۴ میلیون مورد جدید در مردان و زنان هر ساله در ایالات متحده اتفاق می افتد.

تریكوموناسیس به وسیله یك انگل به نام تریكوموناس واژینالیسTrichomonas vaginalis ایجاد میشود.تریكوموناز ابتدا یك عفونت دستگاه مجاری ادراری است. واژن شایعترین محل برای عفونت در زنان ، و پیش آبراه(Urethra)  شایعترین در مردان است.

نشانه ها

تریكوموناسیس ، مانند دیگر عفونتهای منتقل شونده از طریق جنسی(STIs)، اغلب بدون هیچ نشانه ای اتفاق می افتد.اغلب مردان عفونی هیچ نشانه ای ندارند.زنان زمانی نشانه دار می شوند كه معمولأ ۵ تا ۲۸ روز از در معرض پارازیت قرار  گرفتن آنها گذشته باشد.

اگرچه بعضی از زنان عفونی نشانه های جزیی و یا بدون نشانه هستند، خیلی از آنها نشانه دارند. نشانه های زنان عبارتند از:

-          ترشحات زیاد ، زرد متمایل به سبز یا خاكستری .

-          ناراحتی در زمان تماس جنسی.

-          بوی واژن.

-          ادرار كردن دردناك.

آنها همچنین ممكن است تحریك و خارش ناحیه تناسلی و در موارد نادر،دردهای زیر شكمی داشته باشند.

در صورت وجود ،نشانه ها در مردان شامل،ترشح رقیق سفید رنگ از آلت تناسلی و دردناك بودن یا اشكال در ادرار كردن و خروج منی داشته باشند.

تشخیص

یك پزشك می تواند تریكوموناسیس را به وسیله انجام آزمایش بر مایع گرفته شده از واژن یا آلت تناسلی مردانه تشخیص دهد، معاینه بالینی نشان دهنده زخمهای قرمز بر گردن رحم و یا داخل واژن است.

درمان

چون مردان می توانند بیماری را به جفت خود منتقل كنند حتی زمانی كه هیچ نشانه ای ندارند، پزشكان توصیه می كنند كه هردو جفت برای خلاصی از پارازیت درمان شوند.پزشكان معمولا از مترونیدازول در یك دوز واحد برای درمان افراد عفونی استفاده می كنند.

پیشگیری

مطمئن ترین راه پیشگیری از گرفتن بیماریهای STIs پرهیز از تماس جنسی است، یا در ارتباط بودن طولانی مدت با یك همسر كه آزمایش شده و معلوم است كه عفونی نیست.استفاده از كاندوم در مردان به طرز صحیح در خلال تماس جنسی كمك به پیشگیری از گسترش تریكوموناسیس می شود.

عوارض

تحقیقات نشان دهنده یك ارتباط بین تریكومناسیس و دو عارضه جدی است. تحقیقات علمی بیانگر این نكته است كه تریكوموناسیس همراه با حداقل ۳ تا ۵ برابر افزایش خطر انتقال HIV و ممكن است یك زن بچه های كم وزن زایمان كند و یا نوزادان نارس باشند . دانشمندان احتیاج به انجام تحقیقات بیشتری برای مشاهده این ارتباطات  دارند.

عفونت قارچی واژن

عفونت قارچی واژن ، یا كاندیداسیس Vulvovaginal candidiasis یك علت شایع سوزش واژن است. این عفونت شایع قارچی زمانی اتفاق می افتد كه یك عدم تعادل در قارچهای موسوم به كاندیدا البیكانسCandida albicans باشد.اگرچه این عفونت به عنوان یك STI در نظر گرفته نمی شود ، ۱۲ تا ۱۵ درصد مردان بعد از تماس جنسی با جفت عفونی خود درگیر شده اند.

چند عامل در ارتباط با افزایش عفونت در زنان است از جمله:

-          حامله بودن

-          داشتن بیماری قند كه تحت كنترل نباشد

-          استفاده از قرصهای ضد حاملگی خوراكی یا آنتی بیوتیكها

دیگر عواملی كه میزان عفونت قارچی را با استفاده از آنها بالا می رود عبارتند از:

-          دوشDouches

-          اسپری های بهداشتی معطر زنانه

-          آنتی بیوتیك های موضعی و داروهای استروئی

پوشیدن لباسهای تنگ و لباسهایی كه تهویه خوبی ندارند و زیر جامه ها همچنین می توانند ارتباط با واژینیت داشته باشند.زنان بایستی با مراقبان سلامتی خود برای یافتن علل احتمالی زیر بنایی عفونت مزمن قارچی خود كار كنند.

متخصصان زنان نمی دانند كه آیا قارچ میتواند از طریق تماس جنسی منتقل شود.چون اغلب تمامی زنان قارچ را در واژن خود دارند، این برای محققان مشكل است كه این مقوله را مطالعه كنند.

نشانه ها

شایعترین نشانه عفونت قارچی در زنان خارش ،سوزش،و آزردگی واژن است. ادرار كردن دردناك و تماس جنسی دردناك همچنین شایع است.

ترشحات واژن معمولأ وجود ندارد و ممكن است به میزان كمی باشد.ترشح ضخیم سفید مایل به خاكستری به عنوان نمونه به پنیر عشایری(روستایی) تشبیه می شود، اگر چه میتواند از آبكی به غلیظ متغیر باشد.اغلب جفت های مرد زنان با عفونت قارچی هیچ نشانه ای از عفونت ندارند. بعضی مردان، هرچند كه ، راش های موقت و سوزش آلت بعد از تماس جنسی داشته اند اگر از كاندوم استفاده نكرده باشند.

تشخیص

چون چند علامت و نشانه مشخصه معمولا وجود دارد، پزشكان نمی توانند تشخیص این وضعیت را با تاریخچه پزشكی و معاینه بالینی دهند. آنها معمولا تشخیص عفونت قارچی را با ازمایش ترشحات واژ« در زیر میكروسكوپ برای اثبات قارچ می دهند.

درمان

داروهای ضد قارچ مهبلی  متنوعی برای درمان عفونت قارچی در دسترس است.زنان می توانند كرم های ضد قارچ را خریداری كرده و مستقیما در ناحیه درگیر استعمال كنند، قرصهای خوراكی ،یا شیاف های كلوتریمازولclotrimazole،میكونازولmiconazole،بوتكونازولbutoconazole،تیوكونازول tioconazoleبرای استفاده در واژن وجود دارند. به علت اینكه عفونتهای باكتریایی واژن ، تریكوموناز ، و عفونت قارچی ،بر پایه نشانه ها به تنهایی مشكل بتوان آنها را از هم تشخیص داد ، یك زن با نشانه های واژنی باید پزشك خود را برای تشخیص دقیق قبل از استفاده از این محصولات ملاقات نماید.

دیگر محصولات بر پیشخوان شامل آنتی هیستامین ها (ضد حساسیت ها)و كرمهای بیحس كننده كه فقط نشانه ها را می پوشانند و عفونت را درمان نمی كنند.

زنانی كه عفونت مزمن و یا مكرر قارچی دارند ممكن است احتیاج به درمان با كرمهای واژینال و داروهای خوراكی برای طولانی مدت داشته باشند.

زنان با عفونت HIV ممكن است عفونت قارچی شدید داشته باشندكه اغلب به درمان جواب نمی دهند.

دیگر علل التهاب واژن

اگرچه اغلب عفونت های واژن در زنان به علت باكتری ها،تریكومونا،یا قارچ استممكن است دیگر علل نیز باشند . این علل شامل واكنش های حساسیتی ،تحریك كننده ها و دیگر بیماریهای منتقل شونده از طریق جنسی STIs هستند.

نشانه های حساسیت می تواند به علت استفاده از اسپرم كش ها ،محصولات بهداشتی واژن،پاك كننده ها،و نرم كننده های پارچه باشد.التهاب دهانه رحم از این محصولات اغلب همراه با ترشحات غیر طبیعی واژن است، ولی پزشكان می توانند با آزمایش به آنها بگویند كه عفونت باكتریایی وجود دارد یا نه.

تحقیقات

برای كنترل التهاب واژن ، تحقیق به سمت یافتن فاكتورهایی كه باعث تشدید رشد و پتانسیل های بیماری زا ی میكروبهای واژن است. این اطلاعات كمك به بهبود بخشیدن تلاشهای درمانی و پیشگیری از واژینیت می كند.نمی توان به عنوان یك آزردگی بی خطر دانست ، واژینیت یك موضوع مطالعات جدی برای دانشمندان است كه روشن كنند نقش آن را در ارتباط با وضعیت هایی مانند عفونتهای لگنیPID  و عوارض در رابطه با حاملگی.

تحقیقاتNIAID یك ارتباط بین لاكتوباسیل و محافظت از واژینیت باكتریایی را دریافت.آنها سپس یك شیاف واژینال ازلاكتوباسیل را كه كمك به رشد باكتری های خوب در واژن می كند ابداع كردند. تحقیقات اكنون در حال مطالعه استفاده از شیاف لاكتو باسیل واژینال همراه با مترونیدازول خوراكی برای درمان و پیشگیری از واژینیت باكتریایی است.

در اكتبر ۲۰۰۳ ،دیگر پروژه NIAD توالی كدهای ژنتیكی تریكوموناس واژینالیس را تكمیل كرد.تحقیقات در اغاز فهم بیولوژی و راه های نو بری جلوگیری از بیماری است.تریكوموناس واژینالیس همچنین مورد علاقه خاص به تحقیقات پزشكی زیستی است به علت نقش آن در انتقال HIV ،بیماری اطفال ،و مساعد بودن به گرفتن سرطان دهانه رحم. 

مروری كلی بر بیماریهای وولو و دستگاه تناسلی خارجی زنان :

در ماتیت التهابی تماسی:
مهمترین تظاهر, التهاب است.شایعترین بیماری خوش خیم دستگاه تناسلی خارجی زنان درماتیت تناسی است. اكثرا به علت محرك های موضعی مثل لباس زیر مرطوب, اسپری های آئروسل صابونی, یا روغن استحمام, دستمال توالت فرنگی,ضد عفونی كنند ه های مورد استفاده در شستشوی لباس زیر , صابونهای عطری,پودر ها و سایر انواع موادی كه بطور شایع دستگاه تناسلی خارجی در تماس با آنها قرار میگیرد

.در مان عبارت است از حذف محرك و استفاده از كورتونهای موضعی. نكته مهم آنكه از این پماد ها طولانی مدت استفاده نشود.

درماتیت التهابی سبوروئیك:
بطور شایع در بیماران دیابتی دیده میشود.رویكرد های مناسب در موارد حاد, حذف محرك با استفاده از نشاسته و استفاده موضعی از كرم ها یا لوسیون های كورتونی جهت رفع خارش هستند.

التهابی psoriasis:
اغلب چند كانونی است.پوسته های نقره ای مشخص همراه قرمزی و علائم خراشیدگی خطی است. گاهی بطور یك لكه قرمز بدون پوسته ظاهر میشه.باید تمام بدن برای كشف موارد دیگر بدن معاینه شود.

التهابی قارچی كشاله ران:
معمولا كناره های واضح و مشخصی دارد كه بر سطوح پوست نواحی مجاور نیز اثر دارد كه بر سطح پوست نواحی مجاور نیز اثر می گذارد. و اغلب در سایر نقاط بدن نیز یافت میشود. پماد clotrimazole برای درمان كافی است. گرچه گاهی از tolnaftate و ketokonazole هم استفاده میشود.

عفونت غده ابتدای مجرای رحمی(bartolian)
درد شدید در هنگام لمس یا در زمان تلاش برای ورود به درون واژن. بسیاری از بیماران سالها از این علائم رنج میبرند. تا زمانی كه به مرحله ای برسند كه مقاربت غیر ممكن شود.اغلب بیماران از درد سوزشی در زمان پوشیدن لباسهای چسبان یا استفاده از تامپون شكایت میكنند. در معاینه ابتدای مجرای رحم كانونهائی از قرمز شدن در شیار پرده بكارت مشخص میشود. وقتی كه این نواحی با یك وسیله پنبه ای فشار داده شوند, بیمار یك درد سوزشی كه اغلب در نیمه تحتانی مجرا حس میشود را توصیف میكند.درمانهای این ضایعه متعدد و اغلب نا امید كننده است. اثبات شده است كه تزریق زیر جلدی انترفرون به ابتدای مجرا در دفعت متعدد در هفته به مدت ۴ مفته موثر است. درمان با استروئید موضعی یا آنتی بیوتیك ها وفقیت آمیز نبوده است. برش جراحی ابتدای مجرا درد را در ۶۰-۸۰ % بیماران مبتلا تسكین میبخشد. در صورت تشكیل آبسه, انجام برش جراحی ضرورت دارد.
ضایعات زخمی شونده

كرون
در میان شرایط ایجاد كننده ضایعات زخمی شونده.. بیماری كرون اهمیت خاصی دارد. نزدیك ۲۵% بیماران مبتلا به انتریت كلاسیك.. همچنین سینوس های تخلیه شونده..نواحی فیستوله در پری نئوم یا فیشر هایی در دهانه خروجی.. و ادم دارند.

اگر چه ارتباط بین بیماری و این شرایط باید در نظر باشد.. اما درمان نامناسب نیز ممكن است عامل ایجاد این ضایعات باشد.. مثلا برش ساده و تخلیه سینوس ها ممكن است منجر به فیستول ركتو وازینال یا تخریب پرینه گردد. درمان كلاسیك پردنیزون به اضفه مترونیدازول به رزیم درمانی.. كاهش دوز كورتیزون ممكن شده است. در مان با كورتیكو استروئید باید تا مدت زمان محدودی ادامه یابد. اگر انجام جراحی مد نظر باشد.. مترونیدازول باید ادامه یابد.

بهجت
بیماری بهجت كه احتمالا یك بیماری خود ایمنی است با زخم های والو و نواحی مجائر پرینه همراه با زخم های مشابه در غشا مخاط مشخص میگردد.جزء سوم این سندرم سه علامتی .. یعنی تحریك .. بطور شایع تشخیص داده نمیشود. در كل تحریك.. جدی تریت تظاهر بیماری است.. زیرا ممكن است به سمت بیماری نرولوزیك كشنده پیشرفت میكند. اساس درمان پردنیزون است و شاید بتوان ذوز آن را در پایان ماه كاهش داد. پسرفت خود بخود و عود شایع هستند و در اداره این بیماری مشكلات عمده ای ایجاد میكنند.
ضایعات سفید

ویتیلیگو
در والو شایع است. اغلب در زمان بلوغ ظاهر میشود و ندرتا علامت دار است. نواحی پیگمانته همراه اغلب در سایر نواحی بدن یافت میشود. زمانی كه در زمینه ویتیلیگو علامتی ایجاد شود..معمولا مربوط به درماتیت اضافه شده به بیماری است. با اینكه اغلب سابقه خانوادگی بروز بیماری وجود دارد ولی علت آن ناشناخته است. ویتیلیگو در هر زمان پس از میانسالی و در هر جائی از بدن میتواند بروز كند. ویتیلیگو نباید به اشتباه به عنوان تظاهری از یك بیماری سیستمیك تلقی شود. این بیماری دقیقا نوعی مشكل زیبائی است كه بخصوص باعث بدشكلی در سیاهپوستان میشود.

ضایعات هیپر كراتوتیك ممكن است در طی وقایع مختلفی شناسائی شوند. افزایش رسوب كراتین( هیپر كراتوزیس) یك پدیده حفاظتی است كه در بخصوص در پوست تروما دیده مشاهده شده و ممكن است همراه هر گونه تحریك از یك بیماری التهابی مزمن تا كارسینوم .. باشد. ظاهرسفید یا سفید متمایل به خاكستری پوست در این حالات پوست با جذب رطوبت توسط كراتین ایجاد میشود.

سبوره
مثل در ماتیت سبوروئیك… نتیجه اینترتریگوست و اغلب در فضای مرطوب والو یافت میشود. در ماتیت مزمن از حالات تحریكی مزمن متعددی ناشی میشود.. و یك لایه كراتین محافظ ضخیم ایجاد میكند. در مراحل اولیه.. زگیل به رنگ قهوه ای یا قهوه ای متمایل به قرمز است.. و در زیذ میكروسكوپ پاراكراتوز سطحی نشان میدهد ولی در مراحل بعدی با هیپر كراتوزیس مشخص میشود. ضهیعات تحریكی مزمن صرف نظر از علت مربوطه.. نهایتا ممكن است پوشش كراتین سطحی ایجاد كنند

دیستروفی
به ضایعه حاصل ازتغذیه غیر طبیعی.. اشاره دارد. این اصطلاح میتواند در مورد ضایعاتی كه با مشخصات زیر بروز میكنند بكار رود: لایه كراتین در ضخامت های مختلف كه باعث ایجاد رنگ سفید یا سفید خاكستری میشود.. نازك شدگی غیر طبیعی یا ضخیم شدن.. لایه اپی تلیوم.. ارتشاح التهابی زمینه ای و درجات متفاوت تغییر در بافت همبند ساب اپی تلیال. مورد آخر ممكن است مربوط به نقایص تغذیه ای كه با بررسی الگوهای عروقی نشان داده شده اند.. باشد. این نوع دیستروفی ها شایعترین ضایعات هستند. آنها سابقا به عنوان لكوپلاكی تشخیص داده میشدند. در ترمینولوزی رایج.. لغت دیستروفی .. برای  هیپر كراتوز و لیكن اسكلروز با یا بدون آتیپی بكار میرود.

لكوپلاكی
به معنای یك لكه سفید است و اصطلاحی است كه میتوان آن را برای تقریبا هر ضایعه سفید والو بكار برد. این اصطلاح بسیار غیر اختصاصی است و باید.. از ترمینولوزی بیماری والو حذف شود. اصطلاحات مختلف دیگر نیازمند بررسی دقیق و تغییر هستند. kraurosis .. یك تظاهر بالینی به معنای چروك خوردگی است و بطور كلاسیك ملازم میكروسكوپی لیكن اسكلروز است.

لیكن اسكلروز
در تمام گروهها در والو شناسائی شده است. دختران در دهه اول عمر با این لكه سفید رنگ و غیر اختصاصی در پوست لابیا مبتلا شده اند. اكثر این بیماران كم سن و سال در زمان قائدگی بهبود می یابند.. اما ضایعه ممكن است در طی سالهای قائدگی نیز رخ دهد كه در اینحالت معمولا با پاپولهای كوچك سفید رنگ مایل به آبی شروع میشود. این ضایعات بتدریج با یكدیگر متحد شده و پلاكهای سفیدی را تشكیل میدهند. لیكن اسكلروز در مراحل اولیه بی علامت است و نیاز به درمان ندارد. این ضایعه اهمیت عمده ای در بیماران یایسه دارد .

در این افراد بطور شایع با خارش شدید و مقاوم.. چروك خوردگی پوست والو و تنگی مدخل وازن همراه است در یك بیمار در سنین قبل از بلوغ مهمترین مطلب تسكین علامت است. كورتیكواستروئید های موضعی معمولا موثرند. تستوسترون در این بیماران توصیه نمیشود. اما كرم پروزسترون ۲% برای تسكین علامت استفاده میشود. در بیماران یایسه گاهی درمان دراز مدت تستوسترون موصعی موثر است. در تقریبا ۲۰% بیماران با مصرف تستوسترون بزرگی كلیتوریس و افزایش لیپید رخ میدهد. مقالات جدید حصول نتایج بهتر در درمان لیكن اسكلروزیس با مصرف كورتیكواستروئید های موضعی با قدرت متوسط تا بالا را ذكر میكنند. كلوبتازول پروپیونات یك كورتیكو استروئید بسیار قوی است و در كنترل بالینی و بافت شناسی علایم لیكن اسكلروزیس ۳ ماه پس از شروع درمان موثر گزارش شده است.

به نظر میرسد كه این دارو از تستوسترون موثرتر باشد. كلوبتازول پروپیونات معمولا بطور موضعی در تركیبات با قدرت ۰۲۵ /۰ % یك بار در روز.. ۵ روز در هفتهبرای حد اقل یك سال استفاده میشود. تاثیرات اپیدرمی دارو عبارتند از كاهش هیپر كراتوزیس و ضخیم شدگی اپیتلیوم ناشی از افزایش میوز در كراتینوسیت ها. نمای میكروسكوپی لیكن اسكلروز با هیپر كراتوز متوسط.. نازك شدگی اپیتلیوم همراه از دست رفتن rete pegs.. كلازینیزاسیون زمینه ای و ارتشاح التهابی مشخص میشود. مراحل بعدی لیكن اسكلروز بطور شایع تر همراه دیس پارونی ناشی از انقباض دهانه خروجی وازن و شكل گیری فیشور در فورشت هستند. اصطلاح های آتروفی ناشی از افزایش سن و ولویت آتروفیك باید از فهرست حذف شوند زیرا اكثر این ضایعات صورتهای دیگر  لیكن اسكلروز هستند.

دیستروفی هیپر پلاستیك
با ضایعاتی كه بطور ماكروسكوپی سفید رنگ یا سفید مایل به خاكستری هستندو ممكن است منتشر یا كانونی باشند مشخص میگردد. لكه ها ( patches) سفت هستند و اغلب در لمس.. قوام غضروفی دارند. اینها نمای ضایعاتی را كه سابق بر این به عنوان لكوپلاكی تشخیص داده میشدند.. تقلید میكنند. از نظر بافت شناسی لایه كراتین ضخیم تر از آنچه در لیكن اسكلروز دیده میشود و اپی تلیوم پرولیفراتیوتر و همراه ret pegs طویل شده و اغلی blunt است. در هیپر پلازی تیپیك افزایش عناصر سلولی اپیتلیوم وجود دارد اما هیچ وضعیت غیر طبیعی در بلوغ وجود ندارد. بسیاری از این تغییرات در اثر درماتیت مزمن ایجاد میشوند. و درمان آنها باید علامتی باشد. بیوپسی باید بطور آزادانه برای رد وجود آتیپی سلولی همراه انجام شود.
هیدرو كورتیزون فلورینه موضعی بهترین عامل ضد خارش است. ممكن است گاهی نواحی شدیدا هیپر كراتوتیك كه اغلب نیز بطور غیر طبیعی پیگمانته شده اند.. به هیدوكورتیزونهای موضعی یا سیستمیك جواب ندهند.. اما تزریق زیر جلدی این فرآورده ها ممكن است به شكل دراماتیك موثر باشد. در نواحی كوچك ۳-۲ سانتی متری میتوان ۳-۲ میلی لیتر از هیدرو كرتیزون فلورینه مثل تریامسینولون تزریق كرد كه نتایج برجسته ای در حذف علایم و حفظ رنگ طبیعی ایجاد میكنند. تلاش های درمانی موضعی برای حذف تحریكات مشابه آنچه قبلا توصیف شده است .. بوده و صرف نظر از پاتولوزی بیماری.. تمام بیماران باید در مورد بكار گیری این قواعد آموزش ببینند.. بروز انفرادی این وضعیت ناشایع است ولی در صورت بروز به این صورت.. میتوانند بطور ناحیه ای برداشته شوند. اما وجود كانونهای مولتی سنتریك باید بابررسی كلی بافت های مجائر رد شوند. تشخیص در تمامی موارد باید با بیوپسی اثبات شود. در اغلب موارد نمونه های متعدد ضروری اند.. زیرا الگوهای مختلف غالبا با یكدیگر همراهند.

دیستروفی هیپر پلاستیك آتیپیك
معمولا یك ضایعه سفید رنگ است.. اما ضایعه قرمز یاپیگمانته نیز ممكن است تغییرات مشابهی نشان دهند. مورد آخر.. تغییرات اپی تلیالی توصیف شده در نئوپلازی سرویكس را تقلید نمیكند. بلوغ آتیپیك و تشكیل مروارید های اینترا اپیتلیالی شاه علامات دیستروفی هیپر پلاستیك آتیپیك هستند و اغلب در نواحی مجاور كانسر مهاجم والو رخ میدهند.ابنور مالیتی های بافت شناسی ممكن است بابیماریهای ویروسی مختلف مثل عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV) و ضایعات هرپسی همراه باشند. این موارد بدون شك.. مسئول آتیپی های قابل برگشت توصیف شده هستند.

دیستروفی های مختلط
تركیبی از تغییرات لیكن اسكلروزیس و هیپر پلازی است. بیوپسی در تشخیص پتانسیل بدخیمی ضایعات مهم است و باید بطور آزادانه از آن استفاده شود. كولپوسكوپی و سیتولوزی در افتراق درجات آتیپی سلولی مفید نبوده اند. بیپوسی عملی ساده و اصولا بدون درد است.. خصوصا اگر ناحیه باعامل بی حسی موضعی انفیلتره شده وپاسخ پوستی KEYES برای برداشت بافت استفاده میشود.

درمان همه ضایعات تحریكی:
درمان اساسی تمام ضایعات تحریكی باید پس از یك تشخیص مثبت آغاز شود. در این حالت انجام بیوپسی ضروری است.با این فرض كه هیچ نوع آتیپی مازوری كشف نشده است.. قدم بعدی حذف تحریك است.محتمل به نظر میرسد كه تغییرات مزمن همراه با خراشیدگی در ایجاد نئوپلازی اهمیت داشته باشند. درمان عبارت است از هیدرو كورتیزون فلورینه موضعی برای كنترل علائم و كاهش واكنش التهابی موضعی.. استفاده از استروزن داخل وازن در بیماران یایسه.. درمان هر گونه عفونت داخل وازن همراه و حذف تحریك موضعی.
كلیه علل خارش دستگاه تناسلی ادراری زنان :

اختلالات دستگاه تناسلی
ولوواژینیت( تزیكومونائی- باكتریائی- آتروفیك- تماسی)
دیستروفی های فرج
سرطان فرج

اختلالات پوستی:
عفونت هرپسی- اینترتریگو- لیكن پلان- پسوریازیس- كهیر- درماتیت سبوره ای- جرب- apocrine miliaria-درماتیت نروژنیك

متفرقه:
دیابت قندی- حساسیت های داروئی- محرك های شیمیائی- كمبود ویتامین A ,ب كمپلكس- عفونت با شپش-آنمی- لوسمی- هپاتیت
سل- اورمی- گلیكوزوری
ضایعات كیستیك مهبل و ابتدای مجرای رحم

كیست حاوی چربی
اكثرا به علت انسداد غدد ترشح كننده چربی در لب كوچك و بزرگ ایجاد می شوند. این ضایعات نیاز به درمان ندارند… مگر اینكه عفونی شوند كه در این زمان برش ساده و تخلیه , معمولا كافی است… اگر ضایعات مكررا عفونی شوند باید اون كیست با جراحی به طور كامل برداشته شود… اما عود شایع است

اتساع كیستیك مجرای بارتولن اصلی
بار تولن یكی از بقایای دوران جنینی است كه ممكنه در بزرگسالی ایجاد مشكل كنه…
ممكن است در اثر واكنش های التهابی مزمن همراه با اسكار و انسداد یا توسط ضربه زخمی كننده یا برش در ناحیه , ایجاد شود. اغلب موارد بدون علامت هستند و درمان غیر ضروری است. اگر ضایعات علامت دار شوند… با استفاده از بی حسی ناحیه ای  و با یك عمل سرپائی در مطب ,كه بهش مارسوپیالیزاسیون گفته میشه… تا حدی مشكل برطرف می شود… اما اگر این روش هم موفقیت آمز نباشه… باید كل كیست برداشته بشه. هر وقت كه غدد بارتولن در زن یایسه بزرگ شود باید به بدخیمی فكر كرد.

كیست های دیس انتوژنتیك
مثل كیست های موكوسی ( مخاطی) در مدخل واژن و لب كوچك مجاور آن.این كیست هم از بقایای جنینی است.این ضایعه خوش خیم است…

كیست های بالای لب بالا
شبیه هیدروسل مردان هستند و معمولا در بالای لب بالا ظاهر می شوند.این كیست ها حاوی آب هستند. برش دادن كیست و خارج كردن مایع معمولا با عود همراه است. ممكن است این ضایعات با فتق همره باشند.بهترین كار برای اینها برداشتن كامل كیست با جراحی است… البته گاهی قسمتی از روده در درون كیست وجود دارد كه باید برداشته شود.
ضایعات جلدی دستگاه تناسلی
پلاك های سفید
لیكن اسكلروز
بیماری bowen
بیماری پاژت
لیكن سیمپلكس كرونیكوس
پسوریازیس
سبوره

زخم:

سیفلیس – گرانولوم اینگواینال – شانكروئید – هرپس سیمپلكس – سندرم بهجت – كاندیدا- جرب – تروما – factitia  تروما – علت داروئی – اریتما مولتی فرم – اسكواموس سل كارسینوما – پمفیگوئید – پمفیگوس – پیودرما گانگرنوزوم
جوش های صورتی مایل به گوشتی رنگ:
لیكن پلان – لیكن نیتیدوس -valvular papillae- pearly penile papules- كوندیلوما آكومیناتا – mullucsum-

جوش های قرمز مایل به سیاه :
خالها – كراتوز سبوروئیك




مـــوضـوع : مسائل جنسی و زناشویی
*** :
به این مطلب رای دهید
نویسنده : فرشاد
تاریخ : 1391/4/26
نظر سنجی
درباره ما
پشتیبانی
صفحات
آرشیو مطالب
ســایغاج
امكانات جانبی